Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 41

Conferinţa Ştiinţifică Naţională de Primăvară a AOSR – 2022, Bucureşti

0

ERA DIGITALĂ – PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI PENTRU SOCIETATEA CONTEMPORANĂ
6-7 mai 2022, în format hibrid (prezență fizică și on-line)

VOLUMUL DE REZUMATE al Conferinţei naţionale de primăvară a AOSR – 2022 poate fi accesat AICI

VOLUM-DE-REZUMATE-PRIMAVARA-2022

Profundă tristeţe la trecerea în nefiinţă a Gen. de brigadă(r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent, Secția de Științe Militare

General de brigadă(r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent, Secția de Științe Militare

12 august 1928. Curtea de Argeș – d. aprilie 2022, București

 Academia Oamenilor de Știință din România anunță cu profundă tristețe trecerea în neființă a Generalului de brigadă (r) Floriean TUCĂ, Membru Corespondent al Secției de Științe Militare

Doctor în ştiinţe istorice şi filosofice (1976), reputat nuvelist şi romancier de literatura militară, Generalul Floriean Tucă a fost director al Editurii Militare, un expert în domeniul monumentelor istorice, în studiul istoric al personalităţilor statale româneşti din toate epocile.

Autor al unui număr de 2000 de comunicări ştiinţifice, studii, articole, evocări istorice, documentații pentru dicționarele istorice, publicate în reviste de specialitate sau în presa centrală, va rămâne în patrimoniul științelor istorice și militare din România, din care amintim doar câteva titluri: În amintirea eroilor, Bucureşti, 1960; Câmpul Istoric de la Mărăşti. Istoricul mausoleului de la Mărăşti, Bucureşti, 1973; Locuri şi monumente paşoptiste, Bucureşti, 1978; Monumentele anilor de luptă. Dicţionar, Bucureşti, 1983; O flacără străbate veacurile. Revoluţia română de la 1848-1849, Bucureşti, 1998; Poezii şi cântece pașoptiste, Bucureşti, 1998; Legenda Mănăstirii Argeşului, Bucureşti, 2002; Zilele şi nopţile unui oştean. Repere autobiografice, Bucureşti, 2004; Cronici în piatră ale independenţei: „Eroii de la Griviţa şi de la Smârdan”, Bucureşti, 1977; Monumentele luptei, Bucureşti, 1985; Pentru tine au murit, Sfântă Libertate, Bucureşti, 1989; Craiul Mulţilor, Avram Iancu, București, 1993; Testamentul lui Armand Călinescu, Bucureşti, 1994; Eliberarea ultimei brazde de pământ românesc – Careii Mari, Bucureşti, 1994; Ceea ce nu se poate uita: Cinci decenii de la luptele armatei române pentru eliberarea Budapestei, Bucureşti, 1995; Soarta tragică a monumentelor româneşti din Bucovina, Bucureşti, 1995; Eternul pământ românesc al Basarabiei, Bucureşti, 1996; De ce s-au răsculat ţăranii în anul 1907, Bucureşti, 1997; Monumentele dedicate răscoalei ţărăneşti din 1907, documente istorice în piatră, Bucureşti, 1997, Epopeea Anilor 1916-1918, Razboiul pentru Faurirea Romaniei Mari (coautor Romulus Raicu, 1998), Voievozi, domnitori, principi, regi, preşedinţi şi alţi şefi de stat din spaţiul românesc (coautor Cristache Gheorghe) (2006). 

Mereu ne vom aminti de profesionalismul, bunătatea, dedicația pentru istorie și studiile științifice ale celui care a fost colegul nostru, General de brigadă (r) Floriean TUCĂ.

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Ioan N. ROȘCA – O constelaţie stilistică literară şi jurnalistică

Articol publicat în Revista Cafeneaua Literară

Profesorul universitar doctor Ioan N. Roșca, poet și jurnalist de prestigiu, a publicat de curând o carte incitantă: O constelație stilistică literară și jurnalistică, Editura UZP, București, 2021. Sunt adunate aici cronici, eseuri, studii, pe care autorul le-a tipărit, în timp, între 2011 și 2021, în diverse reviste din țară și din străinătate.

Autorul și-a ales teme importante și dificile, pe care le analizează cu înaltă competență, ca o provocare la meditație, privind rolul și rostul literaturii, al jurnalismului, ca „istoric al clipei”. Comentariile sunt profunde și demonstrează că profesorul de filosofie este și un foarte bun critic și istoric literar, dublat de un excelent jurnalist. El a făcut o selecție riguroasă a autorilor și cărților pe care le comentează, alegând, nu întâmplător, titlul cărții: O constelație stilistică literară și jurnalistică, întrucât își propune, așa cum precizează în „Cuvânt înainte”, să analizeze, „sub cupola conceptului de stil, „diferențele existente între valorile estetice, exprimate în limbajul literar-artistic, și celelalte tipuri de valori și de întruchipări expresive, inclusiv deosebirile între limbajul artistic și cel jurnalistic”.

Interesantă este și constatarea autorului, conform căreia „toți autorii cultivă sau au cultivat, ca și Eminescu, nu numai literatura, ci și ziaristica.” El subliniază înrudirea dintre cele două domenii de activitate creatoare.

Autorul a urmărit, de asemenea, problemele de metodă, de compoziție și de stil specifice fiecărui scriitor și a încercat să surprindă „vocea distinctă a fiecăruia”.

Primul studiu este dedicat conceptului de stil cultural, așa cum l-a definit naturalistul și biologul francez Buffon (1707-1788), personalitate complexă, matematician, cosmolog, filosof, scriitor, membru al Academiei Franceze (din 1753), autorul celebrului Discurs despre stil: „A scrie bine înseamnă a gândi bine, a simți bine și a exprima bine; înseamnă a avea totodată spirit, suflet și gust. Stilul presupune reunirea și exercițiul tuturor facultăților intelectuale: ideile singure formează fondul stilului, armonia cuvintelor nu îi este decât accesoriul care nu depinde decât de sensibilitatea organelor”. „Stilul este omul însuși”. (Din volumul: Ioan N. Roșca, Condillac, D’Alembert, Buffon despre științe, arte, filosofie, în texte traduse și comentate, Editura Fundației România de Mâine, București, 2015).

Potrivit lui Buffon, stilul presupune ordine și mișcare pusă în gânduri, forța geniului, iar trăsăturile generale ale stilului sunt: noblețe, gravitate, candoare, rațiune, armonia cuvintelor, tonul elevat, înalt, sublim. Contribuția lui Buffon la definirea stilului cultural este fundamentală. Ea va fi dezvoltată ulterior de alți mari gânditori, ca Friedrich Nietzsche, Oswald Spengler, Lucian Blaga.

Din această perspectivă, autorul analizează „Frumosul literar și artistic în raport cu alte valori spirituale”. El subliniază diferența dintre limbajul artistic, care apelează la imagini artistice (epitete, comparații, metafore, personificări, hiperbole etc.), și limbajul ziaristic, informativ, lipsit de podoabe literare. Pe de altă parte, există genuri ziaristice mai elaborate (reportajul, pamfletul, eseul, interviul, ancheta), care capătă valențe artistice deosebite (vezi marii noștri scriitori, care au fost și mari gazetari). Există, desigur, asemănări între cele două tipuri de limbaj, cel literar-artistic și cel jurnalistic. Ambele se raportează la aceleași realități și folosesc aceleași cuvinte, dar cu semnificații diferite. Opera literar-artistică este ficțiune, invenție, pe când opera jurnalistică se raportează permanent la realitate, chiar dacă, uneori, ea folosește și mijloace literare (reportajul, de exemplu).

O paranteză: profesorul Roșca sugerează ideea că sintagmele folosite uneori în critica literară, și anume cele de poezie filosofică și de poezie religioasă, nu i se par fericite, și că „mai potrivită” ar fi formula de poezie reflexivă. Aici mă despart de domnia sa. Toți marii critici literari, G. Călinescu, Tudor Vianu – cartea Filosofie și poezie, Alexandru Tănase – cartea Lucian Blaga, filosoful- poet, poetul-filosof, E. Lovinescu ș.a. au vorbit despre poezia filosofică, văzută ca o categorie distinctă a poeziei, față de poezia religioasă, poezia erotică, poezia naturii (peisagistică), poezia socială (patriotică) etc. Poemele lui Eminescu, Luceafărul, Scrisoarea I, Glossă, Rugăciunea unui dac, Odă (în metru antic), de exemplu, poezii de profundă meditație filosofică despre viață și moarte, despre rostul și sensul lumii, nu sunt doar poezii de „reflecție”, ceea ce le-ar îngusta valoarea. Desigur, poezia filosofică este o poezie reflexivă, dar nu putem integra poezia erotică, de exemplu, în categoria poeziei reflexive, deși ea s-ar putea să conțină elemente de „reflecție”.

Într-un alt studiu, „Actualitatea concepției maioresciene a artei pentru artă”, profesorul Roșca readuce în discuție ideea autonomiei artei în raport cu alte forme ale culturii, aplicând considerațiile teoretice ale lui Titu Maiorescu la analiza poeziei și prozei românești, a dramaturgiei, pentru a evidenția marile valori și a le diferenția de pseudovalori. Pe această temă a curs multă cerneală în literatura română. Este cunoscută polemica Gherea-Maiorescu privind ideea artei pentru artă și a artei cu tendință. Nu reluăm acum argumentele pro și contra din celebra polemică. Concepția lui Maiorescu a artei pentru artă, ca autonomie în raport cu alte forme ale culturii (știința, morala, politica), este de actualitate și se impune ca o judecată de valoare în aprecierea operei de artă, pentru a descuraja impostura și nonvalorile.

Un alt studiu important, „Limpiditate și profunzime în poezia lui Eminescu”, demonstrează calitățile exemplare de critic literar ale lui Ioan N. Roșca. Autorul subliniază marea accesibilitate a poeziei lui Eminescu, simplitatea ei, dar, dincolo de acestea (un prim nivel de receptare), se află și alte straturi de profunzime și înțelegere, accesibile unui cititor avizat.

O comunicare susținută la Seratele „Eminescu, jurnalistul” analizează „Substratul creștin al poeziei lui Eminescu în interpretarea lui Theodor Damian”. Poetul, teologul și filosoful Theodor Damian, în cartea sa Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu, infirmă ideea ateismului poeziei eminesciene și acreditează influența religiei ortodoxe asupra acesteia. Fragmentul invocat pentru susținerea ateismului eminescian este cunoscutul vers din poezia „Împărat și proletar”: „Religia – o frază de dânșii inventată”, fără a se ține seama că este vorba de discursul proletarului revoluționar, rupt din context. Pe de altă parte, numeroase alte poezii îl invocă pe Dumnezeu („Rugăciunea unui dac”, „Luceafărul” etc.) sau sunt compuse sub forma unei litanii („Rugăciune”), sau conțin cuvinte din sfera religiei.

Cât privește teza unui pesimism radical al poetului, Theodor Damian aduce în discuție publicistica lui Eminescu, în care critică vehement clasa politică, liberalismul. Eminescu a apărat cultura specifică poporului român, a prețuit rolul Bisericii Ortodoxe, deci pesimismul său este relativ.

Un excelent eseu este cel despre Nicolae Labiș, văzut de criticul literar Ioan N. Roșca cu un ochi proaspăt, nedeformat. Autorul analizează cu mare atenție poezia lui Nicolae Labiș, subliniind năzuința spre armonie și puritate încă din primul volum antum, Primele iubiri (1956), unde elogiază armonia naturii, viața vegetală și animală („Începutul”, „Primele iubiri”). Totodată, poetul a înregistrat și dizarmonia naturii, precum și cea din societate. Capodopera „Moartea căprioarei” este un excelent exemplu de dizarmonie în planul natural, iar poeziile despre război („Zurgălăul”, „Rapsodia pădurii”, „Pe obcinele Stânișoarei”), de dizarmonie socială. Criticul literar analizează fără prejudecăți poeziile dedicate Partidului, Comunistului, subliniind aceeași idee a armoniei, prin credința sinceră a poetului în idealul comunist, care promitea pace, desăvârșirea omului, restabilirea unității pierdute. Așa se explică prezența unor poezii ca: „Lui Marx”, „Manifest”, „Schițe pentru umanism proletar” etc. Poetul a descoperit ulterior disonanțele majore între teorie și practică și le-a blamat cu o mare forță pamfletară (poemul „Omul comun”). „Spirit al adâncurilor”, poetul se retrage în lumea lui interioară („Trăiesc în altă lume decât voi”) și caută liniștea, armonia interioară, trăind, totuși, neliniștea și tensiunea din planul real. Nicolae Labiș rămâne „buzduganul unei generații” (Eugen Simion), care anunță următoarea generație de poeți: Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Ioan Alexandru, Adrian Păunescu ș.a.

În această cronică, nu mi-am propus să analizez fiecare eseu al autorului, ci să subliniez înaltele sale calități de teoretician, de critic literar și de jurnalist cultural, de „istoric al clipei”, care înregistrează cu obiectivitate și empatie fenomenul cultural și literar al contemporaneității, adresându-ne o invitație la lectură, o provocare intelectuală.

Amintesc, în treacăt, celelalte studii și eseuri privind poezia lui Ion Horea, a lui Dumitru Ichim, care se află în „căutarea poetică a mântuirii”, creația poetică a lui Theodor Damian, la confluența cu celelalte valori spirituale, a lui Dan Anghelescu, „mefient în lumea postmodernă în stil postmodernist”, a Passionariei Stoicescu, a Mihaelei Albu, „o personalitate polivalentă”, aflată în „sfera poeziei intertextuale”, a lui Octavian Mihalcea, aflat între „lumini crepusculare și un nou răsărit”, a lui Marius Daniel Mihu, „un căutător al luminii”, a lui Sorin Ivan, „poet whitmanian al Renașterii din vremi pandemice”, cartea Biblia literară a lui Virgil Diaconu, care reprezintă „Direcția critică în cercetarea biblică”, proza scurtă a lui Florentin Popescu, un „Povestitor între realitate și fantezie”, creația romanescă a lui Dan Ghițescu, a lui Iulian Chivu, a lui George Vlaicu, a lui Mihail Diaconescu, publicistica interbelică a lui Vintilă Horia, jurnalul cultural newyorkez al lui Theodor Damian, jurnalele lui Mircea M. Ionescu.

Iată o listă lungă de poezie, proză, publicistică, jurnale, care demonstrează aria largă de cuprindere și de interpretare profundă, la obiect, a unor autori și opere de valori diferite, care sintetizează capacitatea excepțională a lui Ioan N. Roșca de a fi un martor obiectiv și sensibil la fenomenul literar și cultural al prezentului, îmbogățindu-ne mintea și sufletul prin comentarii de înaltă ținută intelectuală.

Cafeneaua literară – Ion HAINEȘ, paginile 26-27

 

Cercetarea exploratorie – oportunitate pentru știință și antreprenoriat

0

Ȋn perioada 28-29.03.2022, în cadrul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu s-a desfăşurat workshop-ul intitulat Cercetarea exploratorie – oportunitate pentru știință și antreprenoriat. Apariţia noilor modele, teorii şi tehnici reunite sub genericul de ştiinţa Complexităţii, dar şi dezvoltarea exponenţială a tehnicii de calcul, a stimulat cercetarea științifică în toate domeniile. Nanotehnologiile, neuroștiințele şi studiile legate de viu în general au determinat dezvoltarea de noi discipline precum biomimetica, bioelectronica, biosemiotica, biogeofizica, bioinformatica. Întreg ansamblul de cunoştinţe acumulate în ultimile decenii în acest context au determinat schimbări în abordarea studiului Naturii.

Cantonarea între cercetarea fundamentală şi cea aplicativa, cercetarea exploratorie, prin însăşi viziunea şi misiunea asumată, devine veriga de legătura organică între mediul universitar/academic şi mediul antreprenorial (interesat în identificarea domeniilor de nişă (blue ocean management), de noi materiale şi tehnologii “curate” (inspirate din Natură (biomimetica)), de noi tehnici de evaluare a calităţii mediului, a relaţiei Muncă – Om – Societate, a stării de sănătate individuală şi colectivă.

Workshop-ul a fost organizat sub egida Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi au participat masteranzi, doctoranzi şi angajatori.

 

 

 

 

Conferinţa „Managementul unei potențiale urgențe radiologice în condițiile unui incident la centralele nucleare din Ucraina sau în cazul detonării unei bombe nucleare tactice”

0

Miercuri 30 martie 2022 va avea loc seminarul secției de Fizică a AOSR, ora 17.30, în format on-line, în care va fi prezentată comunicarea: „Managementul unei potențiale urgențe radiologice în condițiile unui incident la centralele nucleare din Ucraina sau în cazul detonării unei bombe nucleare tactice”.

Autori: Alexandru Octavian Pavelescu și Mărgărit Pavelescu.

Link ZOOM:
Meeting ID: 838 9765 8255
Passcode: 789490

Precizări privind Competiția de proiecte de cercetare a Academiei Oamenilor de Știință din România destinată tinerilor cercetători “AOSR-TEAMS” EDIȚIA 2022-2023”

0

Competiția de proiecte de cercetare a Academiei Oamenilor de Știință din România destinată tinerilor cercetători “AOSR-TEAMS” EDIȚIA 2022-2023” lansată în luna februarie a.c. s-a bucurat de un interes deosebit în rândul tinerilor cercetători din mari universități și instituții de cercetare. Astfel, au fost depuse 130 de propuneri de proiecte.

Pentru evaluarea proiectelor s-a utilizat un corp de 46 de evaluatori din țară și din diaspora română format din profesori universitari și cercetători științifici gradul I, cu recunoaștere națională și internațională și experiență în evaluare.
Mulțumim foarte mult evaluatorilor pentru efortul depus, mai ales că această activitate nu a fost retribuită.

Evaluarea proiectelor s-a făcut pe domeniile publicate în pachetul de informații, iar un domeniu a fost evaluat de același grup de evaluatori. Inițial, din sumele primite de la bugetul de stat pentru această competiție, se puteau finanța 25 de proiecte (astfel că gradul de succes era 1/5.2 aproximativ 20%).

Ținând seama că la domeniul 7 Bio și nano materiale/tehnologii pentru industrie și medicină, s-au înscris 22 de lucrări, Prezidiul AOSR a hotărât ca, la acest domeniu, să se finanțeze 3 proiecte.

De asemenea, la domeniul 27 Noile paradigme ale educației în era tehnologică au fost pe primele două locuri 2 proiecte cu același punctaj, care au fost finanțate.

Ținând sema de cele de mai sus și analizînd cele șapte contestații depuse, Comisia de evaluare a propunerilor de proiecte, Comisia de soluționare a contestațiilor și Prezidiul AOSR, au hotărât că lista proiectelor care urmează să fie finanțate, rămâne neschimbată.

Directorii proiectelor câștigătoare sunt așteptați la sediul AOSR, din strada Ilfov. nr. 3, București, în vederea contractării, până vineri 01.04.2022, ora 14:00.
Pentru informații suplimentare vă rugăm să vă adresați doamnei Maria Botezatu la tel: 0726.311.407 și email: mariabotezatu2002@yahoo.com.

Lansare de carte: „Stalin și poporul rus…” cu Gheorghe Onișoru și invitații săi, la Centrul de Studii Ruse și Sovietice

0

Articol apărut pe bookhub.ro

Vă invităm marți, 29 martie 2022, ora 12.00, în Amfiteatrul „Ion Heliade Rădulescu” al Bibliotecii Academiei Române, la o discuție cu prof. unv. dr. Gheorghe Onișoru, membru titular Secţia ŞTIINŢE ISTORICE ŞI ARHEOLOGICE – AOSR, autorul volumelor Stalin și poporul rus… Democrație și dictatură în România contemporană, Premisele instaurării comunismului (vol. 1) și Stalinismul în România (vol. 2), publicate în colecția Corint Istorie Autori Români.

Alături de autor, la eveniment vor lua cuvântul domnii acad. Răzvan Theodorescu, vicepreședinte al Academiei Române, acad. Victor Spinei, vicepreședinte al Academiei Române, dr. Florian Banu, Dr. Constantin Buchet, dr. Dan Cătănuș, dr. Florin-Răzvan Mihai și dr. Vasile Buga. Discuția va fi moderată de domnul Nicolae Noica, membru de onoare al Academiei Române, Director General al Bibliotecii Academiei Române.

Evenimentul de lansare este organizat de Centrul de Studii Ruse și Sovietice ,,Florin Constantiniu” din cadrul Institutului Național pentru Studiul Totalitarismului al Academiei Române, în parteneriat cu editura Corint.

Cele două volume Stalin și poporul rus… mapează procesul de comunizare care, în România, a urmat un model gândit până la ultimul detaliu la Kremlin, dar a avut și caracteristicile sale, izvorâte din particularitățile istoriei românești din prima parte a secolului XX. Abdicarea regelui Mihai I la sfârșitul lui 1947 și proclamarea Republicii Populare Române imediat după aceea nu pot fi înțelese fără studierea și analizarea celor peste două decenii de democrație interbelică și a perioadei tulbure a celui de-al Doilea Război Mondial.

În Stalin și poporul rus… Democrație ș­i dictatură în România contemporană, Gheorghe Onișoru prezintă succesiunea de regimuri politice – democratic bazat pe Constituția de la 1923, autoritar al regelui Carol al II-lea în baza Constituției de la 1938, statul național-legionar și dictatura antonesciană – care a condus, într-un final, la actul de la 23 august 1944 și la încheierea Convenției de Armistițiu câteva săptămâni mai târziu. În același timp, autorul explică împrejurările instalării guvernului Petru Groza, primul cabinet cu prezență comunistă semnificativă.

După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, au urmat doi ani și jumătate de frământări politice, în care partide vechi și noi concurau pentru a intra în grațiile populației, pronunțându-se pentru reforme îndrăznețe. Cu ajutorul reprezentanților Uniunii Sovietice și bazându-se pe directivele lui Stalin, Partidul Comunist din România (redenumit Partidul Comunist Român) a exercitat presiuni tot mai puternice asupra regelui și a măcinat puțin câte puțin principalele partide de opoziție: Național-Țărănesc și Național Liberal. Constantin Titel Petrescu, liderul social-democraților, a fost îndepărtat de la conducerea propriului partid pentru că se manifesta tot mai critic față de guvernul Groza și deciziile acestuia.

Într-un context intern tot mai agitat și violent, cu sprijin sovietic evident și profitând de neputința britanicilor și a americanilor, comuniștii și „tovarășii lor de drum” au organizat și au câștigat alegerile generale din 1946, printr-un fals grosolan. Iar 1947 a fost anul asaltului final asupra ultimelor obstacole din calea comunizării totale a țării: Iuliu Maniu, colegii săi din conducerea Partidului Național-Țărănesc și regele Mihai I.

 

 

Conferinţa “Etica în Inteligență Artificială”

0

Vă invităm joi, 31 Martie la ora 17.00, la Conferinţa:

“Etica în Inteligență Artificială”, organizată de Secția de Știința și Tehnologia Informației a AOȘR  

Link conectare ZOOM 
Meeting ID: 976 7470 4387
Passcode  197089

Prof. dr. ing. Adrian BADEA, Preşedintele Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România – Mesaj de Bun Venit invitaţilor la Conferinţă 
 

Prof. dr. ing. Adina Magda FLOREA, Universitatea POLITEHNICA din București – Inteligența Artificială centrată pe om

Academician Florin Gheorghe FILIP, Academia Română – Inteligența Artificială și bunăstarea umană

Prof. dr. ing. Corneliu BURILEANU, Universitatea POLITEHNICA din București – Limitări ale Inteligenței Artificiale în contextul eticii

Prof. dr. ing. Ștefan Trăușan-MATU, Universitatea POLITEHNICA din București – Corectitudine și părtinire în deciziile luate de Inteligența Artificială

Prof. dr. Dumitru BORŢUN, Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative – Umanism și postumanism. Dileme etice ale Inteligenței Artificiale

Prof. dr. ing. Doina BANCIU, Academia Oamenilor de Știință din România – GDPR versus etica Inteligenței Artificiale – regulament versus cooperare liber consimțită

Dr. Carmen Elena CÎRNU, Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – Etica și Inteligența Artificială în contextul securității cibernetice

Traian Vuia – simbol al spiritului inventiv bănățean

Prof. dr. ing. Andea Petru, Secretar Științific al Academiei Oamenilor de Știință din România

Voi încerca să caracterizez scurta dar prodigioasa activitate tehnico-științifică a lui Traian Vuia, pe care cu adevărat îl putem considera un simbol al spiritului inventiv al bănățenilor.
1. Ideea de bază a lui Vuia, care l-a condus la conceperea și denumirea aparatului său de zbor ca ”aeroplan – automobil” a fost îmbinarea într-un ansamblu coerent a două mari realizări tehnice anterioare:

  • automobilul, apărut inițial ca triciclu (vezi trăsura cu motor de abur a lui Serpollet – în Franța, sau triciclul Daimler cu motor pe benzină – în Germania) și evoluat rapid în cuadraciclu, ajungând a fi la începutul secolului XX un produs industrial cu un nivel funcțional apreciabil și:-
  • planorul cu aripa portantă, așa cum a fost realizat de predecesorii săi, demonstrat și confirmat ca aparat de zbor fără motor prin sutele de zboruri planate efectuate în ultimul deceniu al secolului XIX de Lilienthal și de emulii acestuia.
    Automobilul – de fapt sistemul său de rulare pe roți – va permite rezolvarea optimă a decolării și aterizării asigurând prin tracțiunea elicii viteza necesară obținerii forței ascensionale, iar aripa portantă – obținerea forței ascensionale pentru desprinderea de sol și zborul propriu-zis, după atingerea prin tracțiunea elicei a vitezei de translație necesare. Este de subliniat faptul că, în această logică, Vuia și-a conceput și realizat aparatul său de zbor, de la început, ca un aparat de zbor cu motor, fără a mai trece prin faza de planor. Meritul său deosebit este însă de a fi consacrat definitiv decolarea avionului pe roți, demonstrând superioritatea acestei metode față de toate celelalte care mai fuseseră încercate.
  1. Contrar opiniei și opțiunii majorității concurenților săi direcți, Vuia și-a conceput și realizat aparatul său ca un monoplan, cu o singură elice tractivă, demonstrând astfel că nu este obligatorie construcție celulei cu două sau chiar mai multe aripi și că, pe de altă parte cuplul motor de răsturnare nu este o problemă care să impieteze determinant asupra zborului și deci asupra construcției aparatului.
    Și aici meritul deosebit a lui Vuia este că a insistat pentru afirmarea și confirmarea monoplanului, intr-o epocă predominant favorabilă biplanelor dezvoltate pe baza zmeelor celulare (concepute și experimentate cu succes de către australianul Haargrave), ca de exemplu: planoarele Chanute, seria aeroplanelor “Flyer” ale fraților Wright, biplanele Voisin, Bleriot, Santos-Dumont ș.a.
    Intuiția și talentul tehnic a lui Vuia îl vor orienta și în alegerea soluțiilor constructive de detaliu precum și a materialelor utilizate. Profitând de experiența tehnologică a industriei franceze de biciclete, Vuia folosește pentru structura de rezistență a aparatului său construcția metalică din tuburi de oțel cu pereți subțiri, precedând cu aproape 10 ani pe Anthony Fokker căruia i se atribuie această prioritate.
    Motorul cu anhidridă carbonică, conceput și construit de Vuia pentru acționarea aeroplanului cu care în 18 martie 1906 pe câmpul de la Montesson a înfăptuit epocalul zbor, nu îl satisfăcea pentru că nu era suficient de puternic, nu prezenta prea multă siguranță în funcționare, avea randamentul slab, iar fluidul de lucru folosit era consumabil.
    De aceea, Vuia a considerat că agentul termodinamic cel mai potrivit este aburul de înaltă presiune și temperatură, care să se destindă într-o turbină, iar aceasta să antreneze elicea avionului. Aburul obosit urma să fie condensat, iar condensul să fie reintrodus în generatorul de abur.
    La baza concepției acestui generator de abur, Vuia a intuit necesitatea introducerii a trei idei fundamentale, care au revoluționat pur și simplu tehnica construcției generatoarelor de abur: combustia accelerată, intensificarea transmiterii căldurii și cazan cu străbatere forțată.
  2. Pornind de la concepția tehnic corectă, că soluționarea problemei elicopterului provine din obținerea concomitentă a sustentatiei și a propulsiei de către rotorul portant, Vuia a început, încă din perioada 1907 – 1908, documentarea asupra elicilor. Pentru a obține date asupra randamentului acestora (pe care-l aprecia ca fiind mai ridicat decât îl preconizau aerodinamicii timpului), Vuia a conceput și a instalat un laborator de experimentare unde, în perioada 1914 – 1916 (cu o pauză la începutul primei conflagrații mondiale), a efectuat – – pentru mai multe tipuri de elici – 45 de seturi de experimente, fiecare dintre acestea cuprinzînd teste la 21 de valori ale vitezelor de rotație…
    Scopurile, metodica și rezultatele experimentărilor au fost prezentate de Vuia în raportul tehnic intitulat “Etude experimental sur Ies plâns inclines en rotationA publicat în numărul din 15 iulie 1919 al revistei pariziene “L’Atmosphere” și care a fost republicat în 1923 de revista “La Technique Aeronautique”
    Pentru verificarea acestor concluzii care, în marea lor majoritate s-au dovedit a fi juste, Vuia s-a hotărât să proiecteze și să construiască el însuși un elicopter. Vuia a construit în 1918 elicopterul de studiu “Vuia nr. 1”. Acest aparat era dotat cu două grupuri de aripi rotative, fiecare grup fiind format din două elici cu câte două pale, care se roteau în sensuri contrare.

    Deplasarea elicopterului în plan orizontal urma să fie realizată prin înclinarea axelor aripilor rotitoare, a căror viteză de rotație maximă obținută în probe nu a depășit 40 rot./min; pentru aceste viteze au rezultat forțe de sustentație de ordinul a 57 – 59 kgf. Inițial, Vuia a prevăzut ca rotoarele acestui elicopter să fie antrenate cu ajutorul unor pedale acționate de pilotul – biciclist; el a fost testat în 1920 pe aerodromul “Port Aviation” de la Juvisy, când ciclistul Gaston Degy a reușit să ridice de la sol cele 120 kg ale ansamblului…
    Structural și dimensional similar cu primul său elicopter, aparatul “Vuia nr.2” a fost echipat cu un motor FN de 8 CP și 53 kg, astfel că la turația de 2650 rot/min, rotoarele se roteau cu 86 rot/min, suficient pentru a ridica greutatea elicopterului echipat și cu pilot la bord. Zborurile de încercare au fost reluate în toamna anului 1925, la 31 octombrie 1925, în prezența ziariștilor și a prietenilor, elicopterul “Vuia nr.2” a zburat pe o distanță de 80 m la înălțimea de 8 m și la o greutate de decolare de 190 kg. Zborurile au continua în anii 1925 și 1926, demonstrând că aparatul este stabil, sigur și maniabil dar, mai ales, demonstrând încă o dată geniul și perseverența savantului, inventatorului și patriotului care a fost TRAIAN VUIA…
    Traian Vuia a fost o puternică forță creatoare, un spirit înaintat al epocii sale, un deschizător de drumuri noi în aviație și în termotehnică, în același timp a fost și un mare patriot, care, în clipele grele, s-a pus în slujba patriei sale.
    Iată de ce, consacrându-i acum, la 116 de ani de la primul său zbor, această modestă evocare, îndeplinim o îndatorire pioasă față de cel care a pornit de la Surducul bănățean să cucerească văzduhul și a reușit!