Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 42

Educația în Societatea Cunoașterii

De mai bine de trei decenii, școala românească se confruntă cu scăderea nivelului culturii generale și diminuarea gradului de cu­­noaștere în rândul elevilor. Este un ­fenomen care pare să nu determine îngrijorări administrative și care, în consecință, se perpetuează, agravându-se, de la an la an. Aria de cuprindere prin învățare a multor elevi este tot mai restrânsă, cunoștințele lor în domenii fundamentale (literatură, filosofie, istorie, geografie, științe etc.) fiind din ce în ce mai puține și mai superficiale. Situația se prelungește la nivel universitar, odată cu tranziția elevilor din clase în amfiteatre (fie ele și virtuale, în vremea pandemiei).

Cauzele fenomenului trimit la școală, dar implică, în același timp, individul, familia și societatea. Vorbind de cadrul instituțional al educației, este, fără îndoială, o problemă care ține de programă și de abordare. Limitându-se la disciplinele și conținuturile curriculare tratate ca într-un pat al lui Procust didactic, procesul educațional își pierde deschiderea către zonele largi ale cunoașterii. În paradigma actuală, actul de predare nu pune informația în contexte mai ample, nu întinde punți către alte discipline și domenii, în abordări interdisciplinare și transdisciplinare. Informația transmisă este fragmentată și izolată, fără a fi integrată într-o hartă a cunoașterii, care, pe măsură ce este realizată, revelează sensuri, conexiuni și configurează o imagine de ansamblu. Este ca într-un joc de puzzle, în care piesele izolate nu oferă decât sugestii și posibilități; când sunt integrate, una câte una, în secvențe tematice, ele formează, progresiv, tabloul final, rezultat spectaculos al unui proces laborios și creativ. Școala nu iese din limitele ei curriculare, privind temele în perimetrul strict al fiecărei discipline, fără ca, prin conexiuni între noțiuni, să treacă dincolo, în alte teritorii ale cunoașterii.

Sunt și alte cauze. Omul obișnuit pare să-și piardă, tot mai mult, curiozitatea de a afla, de a descoperi, de a ști. Este un efect paradoxal în era tehnologiei, care aduce, necontenit, o avalanșă de informații, din toate domeniile. Din mijlocul afluxului de date, individul nu mai simte acut necesitatea de a se informa și de a înțelege prin propria curiozitate. De vreme ce informația vine singură peste el, prin internet și televizor, de ce să mai facă efortul de a o căuta? Mulți devin astfel consumatori pasivi de informație, încetând a mai fi căutători, ceea ce ar presupune implicarea proceselor gândirii, tensiunea căutării, bucuria descoperirii și a înțelegerii. Paradoxul stă în faptul că află mai mult, dar știu mai puțin. Când pierderea curiozității survine la copii și la tineri, aflați la vârsta acumulărilor cognitive și a structurării personalității, atunci lucrurile sunt și mai grave. În compensație, curiozitatea scăzută pentru informația culturală și științifică se echilibrează cu interesul pentru teme minore, abordate haotic. Parafrazând, am putea spune: „Sunt curios, deci gândesc“.

Situația acuză și insuficiența ghidajelor necesare în labirintul cunoașterii și al existenței. Viețuim într-o lume dominată de valori materiale, într-un spațiu al consumerismului, în care omul s-a transformat din ființă gânditoare în ființă consumatoare. Consumatoare de orice: informație, conținuturi mediatice, alimente, bunuri, produse și servicii de tot felul, utile ori, cel mai adesea, inutile. O lume ca o tarabă, sub semnul lui Black Friday, în care totul se vinde și se cumpără, în care marile sărbători devin sărbători ale consumului și cadourilor, un spațiu al manipulării, despiritualizării și deculturalizării. Asaltat de informație, copleșit de mărfuri, preocupat de acumulare ori, pur și simplu, de taxe, rate și subzistență, prins în vârtejul vieții imprevizibile, individul actual nu mai are timp pentru cultură și cunoaștere. Interesul pentru informația culturală ori științifică, preocupările pentru edificarea de sine parcurg un declin accentuat până la dispariție în fața intereselor dominante și a priorităților existențiale. Totul ia turnuri dramatice într-o perioadă de criză globală precum cea de azi, în care converg toate crizele: pandemia, criza economică, criza energiei, gazelor și a petrolului, războiul, criza omului.

Într-o atare discuție, ajungem, inevitabil, la tehnologie și la raportul dintre internet și cartea tipărită. Ne aflăm în Era Informației și a Comunicațiilor, în partea ei de început, un fel de Big-Bang digital. Ce va urma este greu de anticipat la viteza cu care evoluează lucrurile în ariile inovării. Computerul cuantic este în curs de perfecționare, realitatea virtuală devine, pe zi ce trece, o a doua realitate – care tinde să ne înghită pe toți –, Inteligența Artificială se dezvoltă tot mai promițător și mai amenințător. Internetul ne oferă azi totul sau aproape totul în materie de informație și divertisment. Cartea, ca sursă de idei și cunoaștere, ca mijloc de evaziune în lumi paralele, are de pierdut în fața telefonului, tabletei sau laptopului. Mai ales că cititul este o activitate consumatoare de timp și neuroni, care cere concentrare și izolare. În mentalul comun, ce poți afla din cărți găsești pe internet în forme mult mai dinamice și mai atractive, cu poze și elemente interactive, în combinații multimedia, într-o spirală nesfârșită a informației, și nu în sute de pagini pe care trebuie să le citești și din care nici nu ești sigur că înțelegi mare lucru. Ce rost mai are să știi din paginile cărților, când poți afla orice – în cazul în care te interesează ceva – de pe internet? Numai că – ceea ce se ignoră în general – internetul utilizat haotic oferă o informare fragmentară și superficială, pe când lectura generează o cunoaștere complexă și profundă a temelor abordate.

Paradoxul lumii de azi privește faptul că, în Era Informației și în Societatea Cu­­noașterii, tinerele generații (și nu numai ele) știu din ce în ce mai puțin. Chiar dacă se achită de îndatoririle școlare, trec la toate materiile și iau bacalaureatul, cultura generală dobândită pe băncile școlii și aria acoperită prin cunoaștere le sunt din ce în ce mai limitate. Există studenți (și nu pu­țini, din păcate) care – la cea mai frumoasă vârstă a minții, la cea mai fecundă epocă a curiozității – n-au auzit de autori importanți și n-au citit cărți fundamentale, nu au cu­­noștințe din istoria gândirii și a civilizației, noțiuni despre curente, teorii, personalități și evenimente, despre om, lume și univers.

Întrucât toate drumurile cunoașterii duc spre educație, soluțiile pentru criza culturii generale se află tot în școală. Plecând de la idealul educațional, care urmărește formarea complexă a tinerilor, din punct de vedere intelectual, moral și social, sunt necesare evoluții și asumări programatice la nivelul politicilor de resort, cu privire la misiunea școlii, la restructurarea conținuturilor și la modernizarea strategiilor didactice. Schimbările prioritare, în raport cu cerințele societății de azi, ar trebui să vizeze deschiderea actului educa­țional spre cultură și cunoaștere într-o per­spectivă largă și integrativă, abordări inter- și transdisciplinare, implicarea instrumentelor tehnologiei digitale în educație. În acest cadru, promovarea lecturii ca mod de acces în universul cunoașterii, dezvoltarea atașamentului față de cartea tipărită, apropierea de operele valoroase fac parte dintre mijloacele fundamentale de întoarcere la cultură și de recuperare a dimensiunii culturale a educației.

Dacă lucrurile rămân așa cum sunt, sistemul nostru educațional va continua să producă noi promoții de absolvenți cu un orizont al cunoașterii limitat și cu o arie a culturii generale redusă. Pe actuala linie de evoluție, liceul va trimite, în continuare, în universități tineri cu un bagaj sumar de cunoștințe. Mai departe, Universitatea, care, la rândul ei, se concentrează pe conținuturi de profil între limite din ce în ce mai înguste, deseori opace față de universul culturii și al cunoașterii generale, va livra societății absolvenți specializați (mai mult sau mai puțin) într-un domeniu, dar cvasi-ignoranți în celelalte. Educația în mileniul al III-lea trebuie să permită fiecărui tânăr dezvoltarea în direcția pentru care are chemare și înclinații, dar, în același timp, să-i creeze cadrul formării unei solide culturi generale și al deschiderii comprehensive către cunoaștere. Este tipul de educație complexă care susține progresul, necesar oricărei societăți în dezvoltare, paradigmatic pentru o lume care se pune sub semnul Cunoașterii.

Editorial, Tribuna Învățământului, Nr. 27, Serie nouă, martie 2022
https://tribunainvatamantului.ro/educatia-in-societatea-cunoasterii/

Conferinţa GLOBALIZAREA PRIN MOBILITATE ACADEMICĂ

Conferinţa GLOBALIZAREA PRIN MOBILITATE ACADEMICĂ – Dr. Şef Departament Relaţii Internaţionale, Iulia ALECU BUZA
Universitatea Titu Maiorescu, Bucureşti

– Valenţele Feminităţii –

Conferinţa va avea loc online în data de 23 martie 2022, ora 16.00 – Academia Oamenilor de Ştiinţă din România

Un savant pentru eternitate: Constantin Bălăceanu-Stolnici

Domnule Academician Constantin Bălăceanu Stolnici sunteți, astăzi, în România secolului XXI, una dintre cele mai strălucitoare și active pesonalităţi din viața digitală a Cetății. Sunteți un brand al României. Faceți parte, cred eu, din patrimoniul material și imaterial al Țării noastre, în calitate de cetățean de excepție și de producător de plusvaloare intelectuală, culturală, științifică. Cartea Dumneavoastră de vizită este o adevărată Bibliotecă.

INTERVIU VIDEO

 

Mai întâi, cu îngăduința Domniei Voastre, voi rezuma câteva dintre Reperele biografiei dumneavoastră academice, științifice, profesionale. Vă rog să considerați ceea ce urmează un Omagiu adus Domniei Voastre de către un smerit admirator al Dumneavoastră. Așadar, Constantin Bălăceanu Stolnici, descendent al Bălăcenilor, veche familie boierească, este un Om de știință român, medic neurolog, unul dintre fondatorii neurociberneticii.

Este Cercetător în domeniul neurofiziologiei, neuropsihiatriei, geriatriei, în domeniul istoriei medicinei, istoriei Țărilor Române, antropologiei fizice și culturale. Autor a numeroase cărți și sute de studii. Este Profesor la Universitatea Ecologică, unde predă cursuri de neuropsihologie, genetică și antropologie. Constantin Bălăceanu-Stolnici este membru de onoare al Academiei Române. Efor testamentar al Așezămintelor Brâncovenești (Biserica Domnița Bălașa), fost membru al Adunării Naționale și al Consiliului Național al Bisericii Ortodoxe Române.
Membru titular al Academiei de Științe Medicale.
Membru titular al Academiei Oamenilor de Știință.
Președinte al Societății Ateneul Român.
Președinte de onoare al Societății Române de Geriatrie.

Ați fost distins cu Steaua României, Crucea Patriarhală, Crucea Moldavă și Meritul Maltez.
Sunteți laureat al Marelui Premiu al Societății Franceze de Înalte Sinteze [1972].

Sunteți doctor honoris cauza al Universității „Gr. T. Popa” [Iași], al Universității „Vasile Goldiș” [Arad], al Universității „Andrei Șaguna” [Constanța], al Universității Ecologice din București și al Universității din Petroșani.

Conduceți Centrul Internațional Antidrog și pentru Drepturile Omului (CIADO).

Pe scurt, sunteți o personalitate complexă, multiplă, poliedrală. Și aici, cu permisiunea Dumnevoastră, invoc spiritul lui Platon, care în dialogul Timaios, descrie cele patru poliedre, asociate cu cele patru elemente fundamentale [apă, aer, pământ, foc]. Dar spune câteva cuvinte și despre al cincilea poliedru, atipic și excepțional : dodecaedrul.

Pentru mine, Dumneavoastră sunteți un dodecaedru.

Despre acest poliedru, Platon a spus doar atât : „…zeul l-a folosit pentru a aranja constelațiile pe tot cerul”. Transferând această imagine misterioasă a lui Platon în biografia dumneavoastră, aș putea spune că Zeul v-a folosit pentru a aranja constelațiile pe cerul istoriei, spiritualității și culturii românești.

Aceasta a fost o scurtă introducere-Omagiu, adus Domniei Voastre, ultimul descendent cu titlul de conte al Sfântului Imperiu Romano-German.

  1. Și, acum, prima întrebare, care este un pachet de întrebări. Cum vă prezențați în fața contemporanilor Dumneavoastră? Cum vă prezentați în fața Istoriei? Cum vă veți prezenta la Judecata de Apoi? Considerați că ați avut și aveți o misiune, aici, pe pământ, în România, în cultura și știința românească? Vă rog să ne răspundeți.

Constantin Bălăceanu-Stolnici: Eu sunt un om mai modest, nu-mi place să mă afișez așa, cum m-ați prezentat dumneavoastră, prezentare pentru care vă mulțumesc. Eu am fost educat de către părinții mei și de către marii profesori pe care i-am avut să pășesc în viață creând lucruri utile, făcând maximum de efort să nu-i deranjezi pe ceilalți și cu modestie să mă prezint în fața cetățenilor acestei țări, ca un om care își îndeplinește datoriile față de el însuși, căci fiecare om are datorii către el însuși, față de familia mea care are un trecut istoric, față de cetățenii în mijlocul cărora trăiesc, pentru o epocă tulbure pe care am străbătut-o aproape o sută de ani. Acesta a fost crezul meu.

  1. Un diagnostic multiplu: care este starea națiunii în contextul istoric, socio-politic actual? Care este starea culturii românești în contextul globalizării? Care este starea învățământului românesc în contextul concurențial actual? Și mă gândesc la topul mondial al universităților, în care primele zece se află în Statele Unite ale Americii. Și mă gândesc la acest brain drain, la această hemoragie de inteligență, de materie cenușie din România către Europa și America. Există vreo soluție? O terapie? Cum s-ar putea gestiona și controla corect acest brain drain? Cum ar putea învățământul românesc să profite de investițiile în inteligența noilor generații?

Constantin Bălăceanu-Stolnici: Ca să vă răspund la toate aceste întrebări ar trebui să scriu o carte întreagă. Noi trăim o epocă ce pentru mine, la vârsta mea și la modul cum am fost educat, este tulbure și întunecată. Există un trend general de a te îndepărta de cultură și de spiritualitate. În tinerețea mea, acum peste 80, 90 de ani, lucrurile se petreceau diferit; existau reperele vechi culturale și spirituale care ne-au lăsat ca moștenire toată cultura spirituală a Europei și, în special, cea a Secolului luminilor. În momentul de față din cauza perturbărilor produse de evenimentele în special tragice produse în secolul al XX-lea, dar și de progresul tehnologic, care are și el o vină în toată această poveste, constat o depărtare de valorile tradiționale, spirituale și culturale care se prezintă ca un fenomen general, nu românesc, nu european, ci planetar. Există un pragmatism aproape radical și reperele vechi care se refereau la valorile spirituale, intelectuale, sunt înlocuite cu repere noi, printre care cel mai important este mărimea conturilor din bancă. Acest lucru este o tragedie. Unu. Un al doilea lucru, tehnologia aceasta modernă, smart telefoanele în special, internetul sunt pozitive, dacă știi să iei latura lor constructivă. Unde te uiți, în tramvaie, în autobuze, în gări, pe stradă, toți tastează concentrat asupra telefonului. Lucru care are multe, multe consecințe negative, printre care două sunt cele mai importante. Este înstrăinarea față de realitatea concretă, o mutare a preocupărilor și integrării umane din mediul real în mediul virtual. Acesta este un lucru care, pentru moment, încă nu a fost bine studiat, dar cred că este destul de grav. În al doilea rând o îndepărtare de reperele pe care le aveam noi: frumosul, moralul, spiritualul. Citiți textele care se pun pe aceste instrumente – agramaticale, vulgare și uneori depășind limitele bunei-cuviințe, mai ales cele care sunt protejate de anonimat. În plus, mobilizează pentru unii care sunt neuropsihologici, asemănător cu acel al drogurilor, mai ales pentru cei tineri, să stea ca împăratul pe consolele lor, pe aparatele acestea electronice și să converseze între ei și să piardă ore întregi în fața consolelor. Nu mai vezi fetițe jucându-se cu păpuși, nu mai vezi băieți jucându-se cu automobile, trenuri electrice, soldați de plumb ș.a.m.d. Toți cu jocurile acestea electronice care sunt și ele concepute într-un mod agresiv. Aproape toate aceste jocuri cultivă imaginea eroului negativ, violent, criminal, infractor, care este prezentat cu o aură specială și care are impactul ei asupra tinerilor și îi orientează în alegerile pe care le fac, în planurile pe care și le fac, drumurile care sunt mai mult întunecate decât luminoase. Acest lucru se reflectă nu numai la tineret, care este foarte sensibil, dar și la nivelul presei. Presa nu mai este o presă care are ca misiune informarea și formarea de opinii, ci este o presă care vrea să câștige bani. Fiecare post de televiziune vrea să facă un raiting cât mai mare, fiecare ziar, fiecare magazin vrea să vândă un număr cât mai mare și atunci face impardonabile concesii față de o deontologie care ar trebui să le conducă. Ce văd eu în presa actuală este un dezastru, unde porțile sunt larg deschise teoriei conspirației și ați văzut ce vraiște a făcut în populațiile noastre în privința pandemiei care ne-a lovit.

Ministerele care se ocupă de cultură încearcă să degajeze programele de învățătură de marile opere ale culturii. Nu mai vezi programe culturale. Copiii, dacă îi întrebi cine a fost Michelangelo, habar n-au, cine a fost Rafael, habar n-au, cine a fost Platon, cine a fost Aristotel. De Aristotel a mai auzit el, că mai este citat de persoane care nu știu nici măcar cine este. Există o lipsă de preocupare, există și o tendință programatică de a elimina istoria reală. Istoria întotdeauna a fost interpretată, evident. Niciodată nu poți să spui că un istoric este absolut obiectiv, pentru că vine cu personalitatea lui, cu ideile lui, cu bagajul lui de cunoștințe ș.a.m.d. Acum sunt orientări, istoria este plină de informații greșite, se elimină unele personaje importante, se cenzurează personalități ale științei, culturii, ale spiritualității. Am văzut în America că se răstoarnă statuia lui Washington. Este un moment foarte tragic. Analistul pe care îl citesc eu acum a spus că „omul este un animal politic” – zoo politikon –, dar politic la el nu înseamnă că se bagă în luptele din parlament sau în cele care se țineau pe Acropole. Este vorba de viața socială cu toate dimensiunile ei spirituale și culturale.

Biserica. Comuniștii au dărâmat biserici și au avut programe în care criticau biserica. Astăzi se ridiculizează, se umilește biserica, se insultă, ceea ce nici Lenin nu a făcut, care, printre altele, știți că a creat postul de patriarh al Moscovei. Adică trăim într-o zonă în care tineretul este orientat spre pragmatism, spre tehnologiile acestea moderne, spre un globalism care a fost inițial gândit ca un globalism cultural și de comunicare. Acum este gândit ca un panglobalism cultural, în primul rând care să șteargă specificitatea culturală a fiecărei națiuni, a fiecărei etnii și să aștearnă un cenușiu uniform din care să lipsească punctele acelea luminoase care ne atrăgeau pe noi încă din copilărie, acolo unde cei care se ocupau de educație se ocupau de educație, nu de formarea unor automate. Sunt foarte trist de acest lucru. Poate că greșesc și asta este orientarea cea bună, să fie niște automate care produc tot timpul, acolo, câte ceva, așa cum l-a criticat Charles Chaplin în filmul Timpuri noi, dacă vă aduceți aminte. Așa cum spunea Bernard Shaw, vor fi niște specialiști care o să știe extrem de mult despre terenuri din ce în ce mai mici, până cand vor ști tot despre nimic. Aceasta este situația, care mi se pare destul de periculoasă pentru că societățile umane au evoluat chiar din Paleolitic. Uitați-vă la splendidele fresce din grotele din sudul Franței, uitați-vă la statuete, uitați-vă la gravurile de la Vilhonneur, în apropiere de Angoulême, făcute acum 25 000 de ani, fiindcă acestea ne-au rămas; aveau deja preocupări estetice, aveau o viziune care depășea pragmatismul de toate zilele, care la ei era foarte dur, foarte crud, pentru că ei erau vânători și culegători, ceea ce înseamnă că munceau de dimineața până seara pentru puțină mâncare ca să supraviețuiască. Astăzi când au confortul pe care îl au, când au și timp mai mult, pentru că omul nu mai trăiește 40–45 de ani, media de viață a urcat – unii ajung, ca mine, până aproape de 100 de ani. Este o tragedie pentru mine, poate că văd lucrurile printr-o altă optică. Cred că una dintre cauzele marilor mizerii pe care le trăim astăzi și toate aceste manipulări destul de lipsite de deontologie ale celor care sunt destinați să ne educe, să ne formeze mentalitatea. Poate că toate aceste lucruri fac parte dintr-un destin istoric al speciei noastre, nu știu ce să vă spun. Constat că sunt la limita, la pragul în care se lasă în urmă, poate, o cultură mai puțin confortabilă, dar cu valori mai multe, pentru o cultură mult mai confortabilă, de care ne batem joc în fond, pentru niște idealuri mărunte și uneori atât de concentratate, încât aproape toți oamenii devin autiști.

  1. Sunteți unul dintre pionierii și fondatorii neurociberneticii. Cum apreciați progresele biotronicii, nanoroboticii, neurociberneticii ca om de știință, dar și ca filosof, „anatomist al sufletului”. Credeți că știința va reuși vreodată să cunoască toate misterele creierului omenesc sau, poate, că nici nu este nevoie de așa ceva? Dar misterele cerului? Va rog să ne răspundeți, dacă se poate, într-o perspectiva kantiană. Și mă refer la o frază celebră a lui Kant, cu care – desigur – sunteți absolut de acord: „Două lucruri îmi umplu sufletul cu mereu nouă și crescândă admirație: cerul înstelat de deasupra mea și legea morală din mine”.

Constantin Bălăceanu-Stolnici: În primul rând trebuie să spun că am fost unul dintre pionierii introducerii modelelor matematice, ale conceptelor ciberneticii în neuropsihologie și în neurologia biologică și psihologică. Aceasta a reprezentat un pas înainte, dar nu un pas final, înțelegem mult mai bine funcționarea creierului, fiindcă am înțeles un lucru fundamental, că acest aparat pe care îl avem în cap și care este cea mai complexă structură din sistemul nostru solar – nu există ceva mai complex – este un procesor de informații. Am dat informației o valoare pe care o avea exclusiv în câmpul semantic, mai mult în lingvistică și în mai multe aspecte speculative ale filosofiei. Astăzi a devenit un element fundamental care constituie universul, alături de energie și materie. Cibernetizarea sistemului nervos central a fost dificilă, pentru că am întâmpinat foarte multe dificultăți. Am o scrisoare de la președintele Academiei de Medicină Franceză, care mă critica foarte tare și care spunea cum puteți dumneavoastră să aplicați principiile unei mașini electronice creierului uman, în 1970. Lucrurile s-au schimbat de atunci, bineînțeles. Deci matematizarea aceasta a biologiei, extinderea aceasta a materiei universalis a lui Descartes, domeniul acesta a fost un pas înainte. Dar Universul este mult mai complicat și există un domeniu pe care nu-l putem aborda sau nu îl putem aborda încă, acela al conștiinței, al vieții subiective. Noi nu știm de ce vedem albastru și ce este acest albastru care, sigur, nu există în Univers, pentru că în Univers nu există decât unde electromagnetice pe lungimi de frecvențe diferite, nu există culori. Ce este durerea? Durerea nu există în Univers. Este ceva ce construim în spațiul subiectiv, care rămâne încă o enigmă. Transpunerea de la obiectivitatea semnalelor din neuroni la subiectivitatea trăirilor subiective este greu de explicat astăzi. Este unul dintre pragurile peste care știința nu a putut să treacă de la Platon, de la Aristotel, poate chiar de la Pitagora până astăzi. A fost ca privind constelațiile ca pentru o altă viziune a realităților lumii. Într-adevăr, citești complexitatea Universului, dimensiunile lui, și când privești așa, într-o seară, culcat pe spate într-o poiană un cer înstelat, ai impresia că te găsești în fața unei  minuni extraordinare. Dar nu numai atât… Uitați-vă cât de complicat este virusul acesta nenorocit, ce structură complicată are și ce ravagii face un element pe care abia îl vezi cu microscopul electronic. Când te uiți la mecanismele care stau la baza geneticii, care sunt de o subtilitate și de o complexitate pe care niciun aparat tehnic nu le are, îți dai seama că, pe undeva, lucrurile sunt imposibil de explicat așa cum vor scepticii. Pe mine m-a întărit în aspectele mele spirituale – eu sunt un om credincios, așa am fost educat, așa am rămas –, dar de mic nu m-a întărit mai mult, decât minuțiozitatea mașinii biologice umane. Nu trebuie să mă uit la stele, pot să mă uit la mâna mea, să mă uit în ochii dumneavoastră și văd niște lucruri care sunt de o complexitate pe care nu o putem explica numai prin întâmplare. Discutam de multe ori, chiar și cu Preafericitul Patriarh acest lucru. Întrebarea este, însă, și aceasta este o întrebare pesimistă… Eu sunt un om foarte optimist, toată viața mea am fost un optimist, în cele mai tragice momente am văzut întotdeauna partea plină a paharului, dar aici lucrurile sunt diferite. Cum creierul nostru, capacitățile noastre cognitive sunt capabile să cunoască realitatea în toată complexitatea ei? Existența materială însăși. Nu mai vorbesc de faptul dacă această capacitate de cunoaștere poate să înțeleagă și misterele spiritualității umane. E bine să nu uităm că sunt lucruri pe care le știm, pe care nu le știm și lucruri pe care nu le vom ști niciodată. Studenților mei le spun întotdeauna și la cursuri. Prin 1937 s-a pus această problemă: dacă mintea omenească prin eforturile cognitive pe care le face în decursul secolelor viitoare va descoperi toate adevărurile respective. A fost un mare matematician, care se ocupa de spațiile virtuale și care a făcut o demonstrație monumentală în care a arătat că da, vom ști: „Wir werden alles wissen” („Vom ști totul”), în aplauzele tuturor elitelor intelectuale, pentru ca peste doi-trei ani să vină Godstorm, există niște limite ale cognitivității umane, cu teoremele sale, nu vom ști niciodată anumite lucruri. Acest lucru l-am spus demult, sunt lucruri pe care nu le putem înțelege, trebuie să le acceptăm ca pe niște mistere, ca pe niște taine, care explică ca pentru inteligențe ce depășesc pe cea a omului. Ori de câte ori vine cineva cu această întrebare: „Ce este sufletul uman?” Am scris o carte, două cărți chiar, despre sufletul uman – am scris în chip istoric, pentru că era perioada comunistă, și să vorbești despre suflet în perioada comunistă era un act de curaj și din partea mea și din partea lui Sântimbreanu care conducea Editura Albatros și care a scos această carte. Vedeți, noi ne frământăm, vrem să știm, omul este foarte curios, poate cea mai curioasă ființă de pe Pământ, dar atât avem capacitatea să cunoaștem, iar textele revelații sunt făcute pentru această inteligență. Cum voiați să vorbească Dumnezeu cu niște ciobani sau cu niște păstori în Antichitate, decât într-un limbaj în care totuși în chip metaforic, dacă știi să aplici o anumită hermeneutică poți să vezi că este cuprins elementul acesta complex și pe undeva ascuns sub imagini care sunt mai mult simbolice, cum spunea Mircea Eliade, un limbaj al simbolurilor și al miturilor. Aceste limbaje au fost făcute tocmai pentru a umple golul pe care îl lasă imposibilitatea funcțiilor cognitive umane de a descifra toate misterele lumii. De aceea ar trebui să nu absolutizăm în programele noastre școlare un ateism radical. Spiritualitatea se face la orele de religie, unele discuții despre spiritualitate se fac la filosofie, la științele exacte; marii oamenii de știință, Einstein, toți au fost oameni religioși și nu se poate contesta faptul că au fost elite ale intelectualității umane. Trebuie să ne știm lungul nasului, mai ales că nasul nostru este destul de cârn în domeniu și să admirăm complexitatea creațiunii și să căutăm descoperirea secretelor ei, nu numai să satisfacem propria noastră curiozitate academică. Dar să găsim soluții și pentru a rezolva anumite greutăți, dificultăți ale vieții noastre, aici trebuie să fie pragmatismul, să luptăm pentru calitatea vieții, pentru amelioararea condițiilor de funcționare a creierului uman și a corpului uman, nu să promovăm un atesism sec, radical, negativ. A venit la mine odată o echipă de profesori sceptici din America și le-am spus că dumneavoastră spuneți ce spuneți dumneavoastră, noi suntem de 2000 de ani un popor creștin, nu înseamnă că impunem creștinismul, dar înseamnă că avem o deschidere spre orizontul spiritualității. Acum câteva săptămâni am făcut la antropologie o prelegere despre rădăcinile creștine ale Europei; a fost o pledoarie pentru faptul că suntem europeni și ne afirmăm europeni și cultura noastră a reușit să se infiltreze peste tot, tocmai pentru că la rădăcinile ei, în afară de strălucitele contribuții ale filosofiei grecești și eleniste, a fost și acest aport extraordinar al creștinismului. Nu pentru că este creștin, ci pentru că este o poartă deschisă spre o spiritualitate monoteistă, care dă o explicație metafizică a realităților lumii, pe care este bine să o cunoaștem spre binele nostru și al tuturor. Pentru că însăși valorile morale trebuie să aibă un sprijin metafizic… Aici există un fel de prezentare a moralei, un suport care are un prestigiu supranatural și care în felul acesta se impune, se disciplinează. De aceea eu zic că lumea aceasta cenușie în care trăiesc și din care o să plec în curând, îmi pare rău că o las într-un moment de criză din care nu știu cum va ieși.

  1. Ați luat parte la toate marile congrese de la începutul informaticii. Credeți că, în cele din urmă, inventarea și dezvoltarea informaticii, a internetului, a universului digital vor fi benefice pentru evoluția fizică, genetică, mentală, spirituală a ființei umane?

Constantin Bălăceanu-Stolnici: Când am început să ne ocupăm de anumite modele matematice ale neuronilor, ale rețelelor neuronale, mai ales de capacitatea pe care au arătat-o Fritz și colaboratorii săi, ca rețelele neuronale să facă chiar raționamente și să întrebuințeze elemente de logică. Niciodată nu mi-a trecut prin cap ce se va întâmpla. Cineva ar fi spus de generalizarea telefoanelor, de internet, cred că râdea. Informatica a făcut enorm pentru dezvoltarea cunoașterii realităților. Și pentru mine: am acest calculator și cu el pot să fac excursii, pot să văd muzee, pot să citesc lucrări la care nu pot să mai ajung, pot să fiu în comunicare cu cine vreau și chiar să-i văd figura. Este o enormă amplificare a capacității neuronale care a servit și va servi la un progres nu numai tehnologic și la un progres neurologic mai subtil, mai elegant, care să satisfacă curiozitățile academice. Pentru mine a fost o fericire. Stau aici și citesc cărți care se regăsesc undeva pierdute într-o bibliotecă, pot să operez la articole, văd, fac o plimbare pe Muntele Athos. Deci este un lucru pozitiv. Este și un lucru negativ că polarizează întreaga activitate, în special a tinerilor, spre aspectele ludice ale acestui aparat, spre aspecte care sunt lipsite de amprenta aceasta de cumințenie, de înțelepciune ale comportamentului uman și deschide porțile spre niște, hai să spunem, evaziuni în lumea virtuală, fanteziste, care distrug marile repere ale comportamentului uman și duc la o mulțime de aberații; printre care, dau ca exemplu consumul de droguri, una dintre cauzele cele mai importante, care se profilează pentru degradarea speciei noastre și căruia niciun șef de stat nu-i dă importanță, fiindcă le place să facă ceva despre care să vorbească ziarele mai mult, cum a ajutat sectorul sanitar sau sectorul învățământ, dar nu se gândesc cum să combată consumul de droguri. Nu trebuie în fața tehnologiei să criticăm tehnologia ca atare, ci reperele morale ale celor care folosesc tehnologia. Când s-a dezvoltat energia atomică, perspectivele erau, aveau o sursă de energie, aveau o clasă de medicamente noi, drogurile acestea radioactive, a venit dintr-odată grozăvia aceasta a bombei atomice. Însă trebuie să recunoaștem că, în general, orice mare invenție este ca o medalie, are o față pozitivă și o față negativă. Pe cât este de mare, de amplă, de onorabilă partea pozitivă, pe atât de îngrozitoare este partea negativă. Și în momentul de față trăim cu spaima de fața negativă a descoperirii energiei atomice. Ceea ce eu aș fi făcut, foarte mulți dintre cercetătorii respectivi să se retragă și să se culpabilizeze pentru că, eu n-am știut, duc la așa o catastrofă.

  1. Sunteți, după mine, o personalitate de tip napoleonian sau, ca să fac un joc de cuvinte, napo-Leonin, deși Dumnevoastră sunteți născut în zodia Racului, iar Napoleon era născut sub semnul Leului. Ați avut multe campanii. Ați cunoscut multe câmpuri de lupte. Ați fost încoronat, metaforic, de multe instituții prestigioase. Din fericire, nu ați fost exilat pe nicio insulă. Îmi amintesc acele cuvinte nemuritoare, rostite de Napoleon în campania din Egipt: „Din vârful acestor piramide vă privesc patruzeci de secole de istorie”. Și, acum, în prezența Domniei Voastre, îmi spun cu voce tare: „De la înălțimea acestui Spirit, numit Constantin Bălăceanu-Stolnici, mă privește un secol de istorie, de cultură, de știință”. O întrebare: Vă recunoașteți în această ipostază napoleoniană? Vă recunoașteți în această ipostază de luptător, care își asumă victoriile și înfrângerile? Vă considerați un martor și un actor al istoriei moderne? [argumente, exemple].

Constantin Bălăceanu-Stolnici: Întrebarea este dificilă. Pentru mine Napoleon nu este simpatic, întâi pentru că este un agresor care a masacrat mii și mii de oameni absolut inutil și al doilea pentru că s-a purtat foarte urât cu destinele țării noastre într-un moment foarte dificil, după 1812. Nu a fost un model moral. Pe de altă parte, a fost totuși un om care în cele mai grozave momente nu a uitat de cultură. Era la Moscova și dădea regulamentul de funcționare a Comediei franceze. Era un matematician subtil, a fost un mare matematician specialist în teoria conicelor; el a fost membru al Academiei, nu ca o favoare, ci a fost pentru că a avut merite. Acest om care părea să fie un spirit distructiv, un spirit care să anihilize un trecut istoric întreg, se dovedea a fi un mare matematician. A fost un om de mare cultură. Ce conducător cunoașteți dumneavoastră care a pornit într-o campanie, luând cu el o echipă de savanți? Era un general al republicii, i-a luat și i-a dus în Egipt și cu această ocazie a scos o carte, volumul scos de către regimul lui Napoleon despre Egipt, că nu se știa nimic. Champollion a putut să descifreze scrierea egipteană, a descoperit o cultură. În foarte multe gesturi ale sale vedem că nu a uitat cultura; ceea ce este cu totul remarcabil pentru un mic ofițeraș provenit dintr-o familie nobiliară măruntă, dintr-o insulă măruntă. Pe de altă parte nu mi-au plăcut foarte multe lucruri la el și nu-l consider un model, deși este, poate, cea mai populară personalitate din lume, atât în lumea oamenilor normali, cât și în lumea oamenilor anormali, majoritatea delirurilor sunt cu Napolepon, vă dau, așa, un exemplu. Eu nu m-am considerat un luptător dintre aceia care să vrea să răstoarne o cultură, o civilizație. Eu m-am considerat un om înregimentat într-o cultură pe care am servit-o, pe care am slujit-o cât am putut; pe de o parte teoretic, în cercetările mele științifice, pe de altă parte pragmatic prin practicarea medicinei. Munca mea principală, contribuția mea principală nu a fost aceea de cercetător, nu a fost aceea de gânditor, nu a fost aceea de profesor, ci a fost aceea de medic. Nu știți ce bucurie este atunci când reușești nu numai să vindeci, ci să stopezi durerea unui om. Am făcut acest lucru și am avut și norocul să fiu bine călăuzit de profesori remarcabili, ca profesorul Reiner, profesorul Popa, profesorul Nicolae Ionescu-Șișești, State Drăgănescu și alții. Erau medici profesori de o imensă calitate morală, în afară de calificarea lor profesională. Mi-a plăcut acest lucru, să contribui la bunăstarea celui suferind. Am apucat războiul, am știut ce este medicina de război, câte picioare nu am tăiat, câte mâini n-am amputat, că nu am avut încotro, câți oameni nu am văzut murind în fața mea. Am trăit cea mai mare dramă a omenirii, să aibă mai mulți medici decât poate să îngrijească; sunt zece medici și nu pot să îngrijească decât cinci. Cine îi dă lui puterea și dreptul să aleagă pe cine salvează și să-l condamne pe cel pe care nu îl poate salva? Nu fiindcă nu vrea, pentru că este depășit. Să știți că este o dramă, una dintre cele mai fioroase drame prin care poate să treacă un om: am doi oameni, nu pot să salvez decât unul, pe care îl salvez? Aceasta este o parte negativă a profesiunii noastre, care este una dintre cele mai frumoase, tocmai pentru că urmărește bunăstarea oamenilor, aduce fericire în casă și te vindecă de suferință.

  1. O întrebare globală și metafizică: încotro se îndreaptă lumea? Dacă se îndreaptă? Sau, mai bine zis, încotro se rătăcește lumea? Dialectica și spiritele protectoare ne îndeamnă să nădăjduim că există soluții și Mântuire. Desigur, există crize, crahuri, prăbușiri și apocalipse. Dar, dintr-o perspectiva optimistă: încotro se îndreaptă lumea?

Constantin Bălăceanu-Stolnici: Cineva vorbea cu Churchill și îi spunea încotro merge lumea, iar Churchill spunea că una dintre marile enigme este viitorul. Omul ca orice ființă trăiește în prezent și prezentul pleacă dinspre trecutul care rămâne cunoscut în nevoia popoarelor în fața unui viitor despre care nu știe absolut nimic și pe care poate proiecta conform cunoștințelor și capacităților sale mentale niște scenarii cu un anumit coeficient de probabilitate de realizare. Atât putem ști noi. Pentru noi viitorul este o enigmă. Vă dau un exemplu, pe care l-am trăit, criza petrolului; a fost fabulos momentul acela. Niciun economist din lume nu a prevăzut așa ceva, când a apărut a fost o surpriză generală. Apariția internetului, nimeni nu se gândea vreodată la acest instrument, a fost o surpriză. Adică sunt peste tot surprize posibile, tocmai datorită faptului că determinările evenimentelor sunt realizate de factori multipli, factori care scapă cunoștințelor, pentru că așa este făcut Universul. Viitorul este ceva care nu există, pentru că dacă am putea prevede viitorul, ar trebui să tragem concluzia că indiferent ce am alegem, ce facem noi, nu există liberul arbitru, fiindcă el este determinat. Dacă eu știu ce se va întâmpla peste o sută de ani, înseamnă că criminalul de acum o sută de ani nu are nicio vină, fiindcă se știa dinainte că are să fie, era determinat de ceva, predestinarea. De aceea eu zic că  noi nu putem face prevederea: încotro se va duce viitorul, nici din punctul de vedere tehnologic, nici din punctul de vedere, să-i spunem, al viziunii acesteia de integrare socială. În momentul de față suntem obnubilați de problemele ecologice. Universitatea noastră Ecologică are chiar ca program să se ocupe de problemele de ecologie. Universitatea noastră, noi suntem implicați într-o anumită campanie de a forma mentalități care să aibă în vedere – fiți atent –, sunteți răspunzător nu numai pentru existența voastră, dar și pentru existența generațiilor viitoare. Dar nu știm ce va fi atunci.

O ultima întrebare, dar – din fericire ! – o ultimă întrebare nu există. Pentru că dialogul va rămâne deschis și – cu permisiunea Domniei Voastre – îl vom continua, ori de câte ori vom fi la răscruce, dezorientați, fără stea polară, fără busolă sau GPS. Vom veni să vă cerem sfatul. Vă mulțumesc. Cu profundă recunoștință.

Interviu realizat de Prof. dr. Narcis Zărnescu, MC, AOŞR; Membru al Ordinului PALMES ACADEMIQUES în grad de Cavaler.

“AOSR și DIASPORA în Știință și tehnologie”

0

Vă invităm joi, 10 martie, ora 16.00, la sesiunea:“Academia Oamenilor de Știință (AOSR) și DIASPORA în Știință și tehnologie” organizată de Filiala Brașov AOSR și Filiala Brașov ASTR – Prof.Dr.Fiz. Doru URSUTIU, Prof.Dr.Ing. Ivan CISMARU, Prof.Dr.Ing. Cornel SAMOILA

LINK conectare ZOOM
Meeting ID: 869 7576 6172
Passcode: 362219

Numele

Prezentarea

Ora României

Arthur Dogariu – Princeton USA

Honorary Member AOSR

 “Diagnosticare optică la distanţă pentru industria aerospaţială şi fizica plasmei”

16.00-16.10

Aristide Dogariu – Orlando USA

“Optica mediilor complexe”

16.15-16.25

Adrian Ionescu – EPFL Lausanne

”Technologies for future P3 Healthcare Digital Twins”

16.30-16.40

Simona Vasilache – Tsukuba Japonia

„Diferente culturale in abordarea disciplinelor
ICT/ingineresti”

16.45-16.55

Ramona Oros – EIT Digital Belgia

Prezentare “EIT DIGITAL – proiecte şi activităţi”

17.00-17.10

Strul Moisa – Ben-Gurion University of the Negev ISRAEL

Start up: de la detectorul de unică folosință al cancerului de colon la robotul de inspectare a tunelurilor

17.15-17-25

Diana Pop – TU WIEN

Prezentare “TU WIEN – Institute for Microelectronics”

17.30-17.40

Dan Centea – McMater Canada

“Learning Factories” în universităţi, sau despre model de integrare a elementelor de “Industry 4.0” în domeniul academic

17.45-17.55

DISCUTII şi închidere

17.55-18.15

 

ARTHUR DOGARIU – Membru de Onoare al AOSR (Princeton, New Jersey, SUA) – a terminat Facultatea de Fizică (Măgurele) în 1990, şi a obţinut doctoratul în fizică de la University of Central Florida, Şcoala de Optică, în 1997. Este current Professor la Universitatea Texas A&M şi cercetător ştiinţific la Universitatea Princeton din Statele Unite, unde subiectele de cercetare includ diagnostici optice şi detecţia la distanţă folosind optica neliniară şi ultrarapidă. Este autorul a peste 90 de publicaţii, 200 lucrări de conferinţe ştiinţifice, şi 6 patente. AD este fellow al Societăţii Americane de Optică, membru al Institutului American de Aeronautică şi Astronautică, şi membru onorar al AOSR.

ARISTIDE DOGARIU și-a luat doctoratul de la Universitatea din Hokkaido și în prezent este administrator și profesor Pegasus la CREOL, Colegiul de Optică și Fotonică, Universitatea din Florida Centrală. Interesele sale de cercetare includ fizica optică, electrodinamica, propagarea undelor și mediile complexe. Profesorul Dogariu este membru al Societății Optice din America, membru al Societății de Fizică din America și beneficiar al Premiului G. G. Stokes al Societății Internaționale de Optică și Fotonică.


ADRIAN IONESCU –
este full profesor la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie Lausanne (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne – EPFL), Elveția. A primit B.S./M.S. şi doctorat. diplome de la Institutul Politehnic din București, România și Institutul Politehnic Național din Grenoble, Franța, în 1989 și, respectiv, 1997. A deținut funcții de personal și/sau de vizitare la LETI-Commissariat à l’Énergie Atomique, Grenoble, CNRS, Grenoble și Universitatea Stanford, Stanford, CA, în 1998 și 1999. În prezent, este Director al Laboratorului de Dispozitive Nanoelectronice al EPFL. Prof. Ionescu a publicat peste 600 de articole în reviste internaționale și lucrări de conferințe. Lucrările sale au fost recompensate cu Andre Boldel Medal şi IBM Faculty Award şi cu multiple IEEE awards. A primit un Advanced ERC Project pentru dezvoltarea de technologii low power bazate pe transistoare cu panta abruptă. Este membru al Academiei de Ştiinţe Tehnice a Elveţiei (SATW). 


SIMONA VASILACHE
s-a născut în Petroşani, România. A absolvit facultatea de Automatizări şi Calculatoare a Universităţii Politehnica din Bucureşti, după care a lucrat doi ani ca cercetator ştiinţific la Institutul de Cercetări în Transporturi din Bucureşti. Drumurile vieţii au dus-o în Japonia, unde a obţinut doctoratul în ştiinţe inginereşti la Universitatea din Tsukuba. Aici este în principal implicată în programele de predare în limba engleză ale universităţii. Studenţii ei vin în Japonia să studieze ştiinţe sociale sau, la cursurile de master şi doctorat, ştiinţa calculatoarelor. Specialitatea ei este ingineria software, dar ultimii ani i-a petrecut ocupându-se mai ales de diferenţele culturale în educaţie, în special în predarea disciplinelor IT.



RAMONA OROS – s-a născut în Brașov, România. A urmat studiile universitare la Universitatea Transilvania din Brașov România, fiind masterandă în Administrarea Afacerilor Internaționale şi doctor în științe inginerești în domeniul știința materialelor şi telecomunicații. Ea şi-a început cariera la Carinthia University of Applied Science – Villach Austria in 2021 ca şi cercetător şi membru în proiecte europene, ca în decursul celor 6 ani să devină manager de proiecte. În 2018 Ramona şi-a continuat cariera la eseia – European Sustainable Energy Innovation Alliance in Graz – Austria ca şi manager de proiecte în domeniul energiilor regenerabile şi eLearning. În prezent, Ramona este angajată ca manager şi coordonator de proiect la EIT Digital Brussels – Belgiua unde şi-a început activitatea ca şi analist de inovație şi suport în cadrul EIT Digital Accelerator. 


STRUL MOISA – A părăsit România, plecând către Israel, în anul 1977. Însă imediat după decembrie 1989 a revenit în România, obținând în cadrul Universității din Brașov titlul de doctor în Știința Materialelor în 1999. În septembrie 1991 s-a aflat în fruntea delegației beer-șevene de la Universitatea Ben-Gurion la Seminarul științific internațional “Modern Mechanical Design”, organizat de către Universitatea Politehnică din București. A fost și momentul în care a stabilit primele contacte cu universitarii din România, contacte care au fost dezvoltate an de an, graficul lor având o alură continuu ascendentă. Unul dintre țelurile care l-au condus pe dr. Moisa a fost – printre altele – strângerea legăturilor de colaborare cu universitățile din România. Se pare că titlul onorific – Ambasador al Universității Ben-Gurion din Negev, Beer-Șeva, pe lângă universitățile din România, acordat și reconfirmat de toți rectorii universității – are în spate o muncă consistentă. Astăzi, Universitatea Ben-Gurion din Beer-Șeva are parteneriate cu aproape toate universitățile din România, iar programele Erasmus se derulează cu deplină seriozitate.

Suplimentar activității pe linie profesională, dr. Strul Moisa are la activ și numeroase activități extra-profesionale, din care se pot aminti:

  • Membru al Asociației Israeliene a Originarilor din România
  • Membru al Organizației Israeliene a Originarilor din Dorohoi
  • Membru al Asociației de Prietenie România-Israel
  • Membru ACMEOR (Asociația Culturală Mondială a Evreilor Originari din România) etc. 


DIANA POP
– s-a născut în Brașov. A obținut diploma de licență în fizică aplicată la Universitatea Transilvania din Brașov în 2009, diploma de master în inginerie la distanță și diploma de master în administrația afacerilor internaționale la Carinthia University of Applied Sciences Austria, în 2011 și, respectiv 2016. Până în august 2012 a fost angajată ca ţi cercetător ţi manager de proiecte finanțate din fonduri nerambursabile la aceeași universitate. În urmatorii doi ani ea a fost membră a programului IT Junior Talent Program al companiei Infineon Technologies IT-GmbH, în cadrul echipei de Unix R&D din Klagenfurt, Austria, urmând ca mai apoi să fie recrutată ca şi coordonator de proiecte finanțate de UE în cadrul departamentului Power Management and Marketing al Infineon Technologies Austria din Villach. În prezent, Diana este angajată ca şi manager şi coordonator de proiecte la Institutul pentru Microelectronice – TU Wien, Austria unde coordonează peste 25 de proiecte de cercetare şi o echipă de peste 50 de cercetători.


DAN CENTEA
– absolvent al facultăţii de automobile, a lucrat timp de 10 ani în industria auto, mai întâi ca proiectant de componente auto și apoi ca membru fondator și apoi manager al departamentului de calcul și modelare al Institutului Național de Cercetare Auto din România. Cariera academică a dr. Centea a început în 1991 la Universitatea Transilvania din România ca profesor asistent în departamentul de proiectare inginerească. După ce a absolvit un master în inginerie în Regatul Unit la Universitatea din Bradford, s-a mutat în 1997 în Canada, unde a lucrat ca instructor sesional, apoi ca profesor asistent și mai târziu profesor asociat la Universitatea McMaster. Dr. Centea s-a implicat în dezvoltarea sitemului McMaster Learning Factory, în obținerea de fonduri pentru construirea acesteia, a lucrat cu studenții la mai multe proiecte și a fost coautor a nouă lucrări de cercetare legate de activitățile didactice. Contribuția sa remarcabilă la dezvoltarea McMaster Learning Factory a fost recunoscută la nivel internațional prin faptul că a fost acceptat ca membru al Asociației Internaționale a „fabricilor de învățare” și prin primirea Premiului pentru Educație pentru Industria 4.0 Remarcabilă, prezentat de Societatea Internațională de Inginerie și Management al Operațiunilor.

Interviu cu prof. univ. dr. Silviu Neguț: „Un manual bun este acela care te ajută să ții pasul cu timpul“

de Sorin Ivan

Profesorul își păstrează misiunea dintotdeauna

Stimate domnule profesor, din perspectiva unei cariere didactice întinse pe decenii și a unei substanțiale experiențe la catedră, cât de important este profesorul în actul educațional?
Silviu Neguţ: Am să răspund indirect, amintind o întâmplare: celui mai mare geograf român, unul de talie mondială, Simion Mehedinți, îi apăruse un nou manual de Geografie și un alt geograf, prieten, ­Gheorghe Arghirescu, pe vremea aceea prorector al Academiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale (Academia de Studii Economice de azi), l-a gratulat spunându-i „cu cartea ta, elevul n-are aproape nici o nevoie de profesor“. La care marele profesor și pedagog i-a replicat că se înșela: „Pe profesorul bun nu-l poate înlocui nici cea mai cu minte car­te“. În urmă cu ceva ani am citit un sondaj, realizat printre elevi și profesori, de revista Dilema pe tema Cum arată profesorul ideal?. Reieșea un fel de puzzle, cu multe componente, atribute („să fie om, prieten“, „să te facă să-ți placă materia“, „să nu jignească“ etc., etc.). Am reținut însă poate cea mai concisă și relevantă definiție, dată de o elevă pe vremea aceea, Bianca Oprișan (oare, între timp, o fi devenit profesoară?): „Lumea este un fel de labirint în care profesorii ne sunt călăuze“.

În fapt, deși învățământul trebuie centrat pe elev, cum cu obstinație se tot repetă, dar prea rar se aplică și explicitează, profesorul își păstrează misiunea dintotdeauna, aceea de dirijor mai mult sau mai puțin discret al adevăratei orchestre care este procesul educativ. De altfel, unul dintre lucrurile scoase la iveală de actuala pandemie – care deja a depășit doi ani de dură manifestare (nefiind trecătoare, cum uneori s-a zis sau s-a speculat) – este tocmai atenuarea prezenței și manifestării prezenței călăuzei și dirijorului de care vorbeam mai înainte.

Salariile profesorilor români nu sunt deloc compatibile cu asigurarea unui trai decent

Catedra nu mai e atractivă pentru mulți dintre absolvenți. Profesia di­dactică intră, tot mai mult, într-un con de umbră din cauza condițiilor salariale nesatisfăcătoare. Învăță­mântul românesc se confruntă astfel cu o gravă criză de cadre didactice calificate. Se poate vorbi chiar de criza profesiei didactice… Cum priviți această situație? Care sunt efectele ei? Ce e de făcut?
Silviu Neguţ: Situațiile relevate sunt, în principal, rezultatul neglijării oficiale a educației, guvernanții mizând prea mult pe lipsa de reacție a împricinaților și, ca urmare, concentrându-se pe sectoarele mai belicoase, cele care ar putea bulversa liniștea socială. Este evident că salariile profesorilor români (zic generic „profesori“, aici intrând și învățătorii, pedagogii, educatorii, instructorii etc.) nu sunt deloc compatibile cu asigurarea unui trai decent, nu mai zic confortabil. Nu întâmplător, mai în glumă, mai în serios, am afirmat cu diverse ocazii în fața profesorilor că salariul lor „este o mică atenție din partea Ministerului Educației“. Ca urmare, mulți profesori, mai ales cei care posedă o diplomă care le permite să ocupe posturi și în alte domenii de activitate, cu o remunerație mult superioară învățământului, au procedat în consecință. Fenome­nul s-a manifestat însă și în rândul celor care, într-un anume fel, pot găsi ceva mai greu un job mai bine plătit decât în învățământ, făcând rabat de la poziția socială (angajându-se, mai ales în străinătate, pe posturi care nu au nicio legătură cu formația intelectuală).

Consecințele unei atari stări de lu­­cruri deja se văd, dar este de prezumat că se vor accentua în viitorul apropiat. Pe de altă parte, trebuie să avem în vedere și un alt fenomen. Unii, și nu puțini, s-au „fă­cut“ profesori subestimând standardul necesar, crezând că este o meserie ușoară și, practic, n-au făcut și nu fac față ce­­rințelor, renunțând de bună voie sau obligați de situație. Au făcut calcule greșite. Misiunea de dascăl, deși plăcută și plină de satisfacții, este, în realitate, foarte grea, dacă nu ai înclinație și disponibilitate naturală spre ea.

Este greu de răspuns telegrafic la în­­trebarea „ce-i de făcut?“. În primul rând, evident, asigurarea unui nivel salarial satisfăcător, care să stopeze hemoragia de dascăli și să permită aplicarea unei site necesare și eficiente în cernerea celor cu adevărat pregătiți și dăruiți. Poate, de ce nu, și oferirea unor facilități de diferite ordine: bancare (de exemplu, împrumuturi cu dobânzi mai reduse), sociale (gradații salariale suplimentare la atingerea unei vechimi în învățământ de 10, 15, 20, 25 de ani; bonusuri pentru vacanțe, reducerea numărului de ore etc.).

Învățământul românesc se zbate neputincios în amalgamul reformelor fără fond

Conform unor date oficiale, România ocupă primul loc în Europa la analfabetism funcțional în rândul elevilor, un trist record care se adaugă altora. De ce se întâmplă acest lucru? Ce soluții ar putea combate această situație?
Silviu Neguţ: Din păcate, analfabetismul funcțional este o realitate, chiar dacă n-o avea o rată așa de ridicată (peste 50%) cum indică sondajele. Într-o anumită măsură este o urmare firească a degringoladei învățământului românesc, care se zbate neputincios în amalgamul reformelor fără fond. Ce pretenții să ai de la un minister care a schimbat vreo 30 de miniștri în cam tot atâția ani, unii catastrofali, dar și unii care poate aveau intenții bune, proiecte bune, dar n-au avut timp să se ma­nifeste. Unde sunt miniștrii providențiali gen Titu Maiorescu, Spiru Haret, Simion Mehedinți (care în mandatul de numai șase luni a făcut lucruri extraordinare) ori Mircea Malița, ultimul în condițiile dictaturii comuniste?! Și, continuând ideea de analfabetism funcțional, acesta este, în primul rând, consecința previzibilă a ratei înalte de abandon școlar, vreme de mai bine de trei decenii neintervenindu-se practic deloc în această direcție. Abia acum a fost adoptat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), ca parte a Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), prin acordarea de granturi unui număr semnificativ de unități de învățământ gimnazial (circa 2.500 dintr-un nu­­măr total de 3.235). Acest program ur­mează să se deruleze vreme de trei ani în cadrul cunoscutului Proiect Național de Reformă „România Educată“, cu finanțare din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). Așteptările sunt mari și este de dorit ca Programul, implementat corespunzător (printre altele, fără „transferuri“ de bani pentru alte activități, cum s-a mai întâmplat), să dea roade. Dar vom avea rezultate palpabile abia peste câțiva ani. În paralel, zic eu, ar trebui o mobilizare exemplară a factorilor locali (primării, inspectorate școlare, școli etc.), care să convingă în primul rând părinții, dar și copiii privind importanța și necesitatea școlarizării.

Trebuie să introducem în ecuație și o altă tară a învățământului românesc: accentul pus pe a informa, și nu pe a forma

Odată cu analfabetismul funcțional și legat de el, se mai înregistrează un fenomen: scăderea progresivă a ni­velului de cunoaștere și de cultură în școală și dincolo de ea. Un fel de – așa cum, de altfel, se și spune – analfabetism științific și, am adăuga, cultural. Implică noțiuni elementare ale științei, inclusiv din domeniul geografiei, și ale culturii. De ce acest regres continuu? Care sunt efectele și implicațiile fenomenului?
Silviu Neguţ: Există, într-adevăr, o legătură cauzală între analfabetismul funcțional și un alt fenomen îngrijorător: scăderea nivelului cunoașterii în ansamblu, care duce la analfabetism științific și cultural. În acest caz, trebuie să introducem însă în ecuație și o altă tară a învățământului românesc, și anume, accentul pus pe a informa, și nu pe a forma. Spre deosebire de acumularea haotică de informații și concepte noi, caracteristică primului proces, cel de-al doilea presupune integrarea cunoștințelor într-un sistem logic și cauzal care dezvoltă cunoașterea prin consolidarea cunoștințelor deja achiziționate și adăugarea selectivă și parcimonioasă a altora noi. Practic, procesul formării selectează, ordonează și dirijează noile cunoștințe astfel încât acestea să se ada­uge altora mai vechi și să facă să crească stocul de cunoaștere care, la rândul său, te face să înțelegi tot mai mult și mai bine lumea înconjurătoare, să emiți judecăți de valoare cu privire la ceea ce ai învățat sau la tot ceea ce se întâmplă în jurul tău sau în mintea ta, făcând treptat ordine în bagajul de cunoștințe dobândite în de­­cursul timpului. Cultura generală se face prin acumulări succesive și logice în timp îndelungat.

Interviul integral poate fi citit în Tribuna Învățământului, nr. 27 – martie 2022

Glose evanghelice – Meditații la duminicile de peste an

0

Articol publicat pe librariadoxologia.ro

Autor Pr. Prof. Dr. Theodor Damian
Membru titular Secția Filosofie, Teologie şi Psihologie, Președintele Filialei New York – AOSR

Părintele profesor Theodor Damian ne oferă un frumos volum de predici la duminicile anului bisericesc intitulat Glose evanghelice. Meditații la duminicile de peste an. Fiecare predică are o structură generală: importanța temei, legătura dintre mesajul principal al textului evanghelic cu un aspect al vieții cotidiene de moment, prezența acesteia în Vechiul Testament, locuri similare în Noul Testament, interpretarea textului, exemple și ilustrări de ordin cultural (poezii, citate, istorie etc.), importanța temei pentru actualitate. De la an la an, autorul a încercat să abordeze aspecte diferite ale Evangheliei duminicii pentru a evita uniformitatea acelorași explicații în fiecare an.
Categorie – Cărți de predici, Biblia tâlcuită, Studii
Editura: Doxologia
Număr pagini: 352
An apariție: 2022
Format: 14 x 20 cm
Librăria Iasi
Tip copertă: Broșată
Tematică: Glosa, Predici, Meditații
ISBN: 978-606-9746-57-8

Academia Oamenilor de Știință din România condamnă războiul și se implică în sprijinirea refugiaților din Ucraina

0

Academia Oamenilor de Știință din România respinge războiul ca modalitate de soluționare a conflictelor oriunde în lume și consideră că singura cale a soluționării diferendelor o reprezintă diplomația și negocierea cu respectarea normelor înscrise în documentele și tratatele internaționale.

AOSR pledează pentru pace și dialog, pentru respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, începând cu dreptul la viață, pentru asigurarea unui climat propice colaborării și dezvoltării la nivel internațional sub auspiciile respectului pentru demnitatea ființei umane, pentru principiile și valorile umanismului contemporan.

Academia Oamenilor de Știință din România își exprimă dezacordul profund față de războiul din Ucraina și condamnă cu tărie escaladarea conflictului, care produce distrugeri, suferință și pierderi de vieți omenești, într-o epocă în care astfel de abordări extreme păreau de domeniul trecutului.

În situația generată de război, Academia Oamenilor de Știință din România își afirmă solidaritatea cu oamenii afectați de conflictul armat și compasiunea față de suferințele acestora. Prin Fundația Scientica, AOSR donează suma de 10.000 de lei pentru copiii din Ucraina aflați în dificultate din cauza războiului și își manifestă, în continuare, sprijinul pentru ajutorarea refugiaților.

În același timp, Academia Oamenilor de Știință din România își exprimă speranța în încetarea cât mai grabnică a războiului care însângerează Europa, în victoria rațiunii și a înțelepciunii, prin recursul la tratative și negocieri, care să contribuie la reinstaurarea ordinii, la reluarea vieții normale și asigurarea siguranței tuturor cetățenilor.

Biroul de Comunicare și Relații Publice al Academiei Oamenilor de Știință din România
(Contact: comunicare.aosr@gmail.com)

 

 

45 de ani de la cutremurul din 1977 – Lecţii învăţate?!

0

Eveniment Online, 3 martie 2022, 18:00 – 20:00

Pe 4 martie 1977, la ora 21:21 într-o seară de vineri, un cutremur cu o magnitudine Mw de 7,4 a avut loc în zona Vrancea, la o adâncime de 94 km. Pagubele provocate de acest seism au fost cele mai mari din istoria României – 1578 de persoane pierzându-și viaţa, dintre care 90% în București.

La 45 de ani de la acest cutremur, Prof. Dr. Mircea Radulian, Dr. Mihaela Popa și Dr. Dragoș Toma-Dănilă (cercetători știinţifici în cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului) împreună cu Dr. Doru Delion (vicepreședintele Academiei Oamenilor de Știinţă din România) vă invită alături de invitaţii lor la o discuţie despre contextul și lecţiile furnizate în domeniul seismologiei și ingineriei seismice. Cu acest prilej va fi lansat și mini- documentarul „Cutremurul vrâncean din 4 martie 1977”, precum și aplicaţia „Riscul seismic al Bucureștiului”. Subiectele de discuţie vor face referire la:

  • înregistrările seismice din 1977, dezvoltarea reţelelor seismice și modalităţi de exploatare a datelor;
  • nivelul de înţelegere a zonei seismice Vrancea;
  • nivelul pagubelor în București și restul ţării;
  • evoluţia codurilor de proiectare seismică;
  • hazardul și riscul seismic în zilele noastre;
  • modalităţi de reducere a riscului seismic.

Date de conectare – Link de conectare la Zoom
Evenimentul va fi transmis live și pe canalul de YouTube al INCDFP:
Detalii pe www.infp.ro și Facebook-ul INCDFP

AGENDA
18:00 – 18:10 – Cuvânt înainte: INCDFP, AOSR
18:10 – 18:40 – Vizualizarea în premieră a documentarului „Cutremurul vrâncean din 4 martie 1977”
18:40 – 19:30 – Invitaţi speciali, rememorând cutremurul din 1977, implicaţiile acestuia și perspectivele de reducere a riscului seismic
19:30 – 20:00 – Întrebări și comentarii din partea publicului

Afis eveniment 45 de ani de la cutremurul din 1977

 

 

 

 

Strategia resurselor umane: provocări şi perspective

0

În data de 22 februarie 2022, în cadrul Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu, s-a desfăşurat workshop-ul intitulat Strategia resurselor umane: provocări şi perspective. Au participat sudenţi, doctoranzi, cadre didactice şi angajatori. În ultimii 2 ani în activitatea economică a companiilor au avut lor transformări majore, în contextul pandemie de COVID-19, unele fiind ireversibile, iar altele aducând beneficii.

Programul de lucru flexibil şi munca de la distanţă au fost dezbătute, ca o reacţie la starea de incertitudine din economie. În acest context, sănătatea angajaţilor a fost o prioritate pentru managementul companiilor. Companiile au încercat să asigure o cultura organizaţională adaptată muncii în mediul virtual, bazată pe anumite principii şi valori.

În aceste condiţii se modifică strategia de recrutare, selecţie, primire, integrare, respectiv stategia de management al securităţii şi sănătăţii în muncă. Workshop-ul s-a desfăşurab sub înaltul patronaj al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, Comisia pentru Securitate şi Sănătate în Muncă, având parteneri Fundaţia Academia Ardeleană şi ifm efector s.r.l.

 

Masa rotundă „Comunicarea – informare şi dezinformare”

0

Academia Oamenilor de Ştiinţă din România şi Universitatea „Andrei Şaguna” din Constanţa au onoarea să vă invite la masa rotundă cu tema „Comunicarea – informare şi dezinformare”, urmată de lansarea cărţii „Combaterea dezinformării”, autor Daniel Dumitru Barbu, dublu eveniment organizat de către A.O.S.R. – Secţia de Filosofie, Teologie, Psihologie, Comunicare şi Universitatea „Andrei Şaguna” din Constanţa.

Manifestarea hibrid se va desfăşura în Aula Magna a Universităţii constănţene şi online (ZOOM, Meeting ID: 826 0749 7446, Passcode: 326876), joi, 24 februarie 2022, începând cu ora 16.00.

În cadrul mesei rotunde, moderată de către Andra Seceleanu, vor prezenta puncte de vedere Constantin Bălăceanu Stolnici, Robert Turcescu, Alecu Racoviceanu, Nicu Gavriluţă, Verginia Vedinaş, Florentin Titov Gheorghe, cărora vă invităm să vă alăturaţi.

Pentru buna desfăşurare a evenimentului, vă rugăm să confirmaţi participarea, până pe 22.02.2022, precizând opţiunea prezenţei fizice sau a celei online, la adresa de email: irinasunda@andreisaguna.ro