Academia Oamenilor de Știință din România

Acasă Blog Pagina 44

Probleme ale învățământului superior românesc

Prof. univ. dr. ing. Adrian Badea, Președintele Academiei Oamenilor de Știință din România

M-am bucurat mult când, ȋn urmă cu câteva zile, am aflat despre dezbaterea organizată de Comisiile reunite de învăţământ din Senat şi Camera Deputaţilor, privind rolul educaţiei ȋn dezvoltarea României.
După peste 53 de ani de activitate ȋn Politehnica din Bucureşti, din care 10 ani am fost şef de catedră, 6 ani decan, 6 ani prorector si peste 5 ani director de scoala doctorală, sigur aş avea multe de spus. Cum ȋnsă ştiu că ȋn plenul manifestării mi se pot aloca doar 5-7 minute, ȋn acest week-end am aşternut câteva pagini, care poate vor interesa pe unii colegi.

  1. Calitatea studenților, nivelul de instrucție
    O problemă de sistem privește declinul calității în educație la nivel preuniversitar. Ca tendință, pe măsura parcurgerii ciclurilor de învățământ, calitatea și eficiența educației scad. În liceu, apar probleme referitoare la învățare, la nivelul de asimilare, în cazul disciplinelor fundamentale, în special științe exacte. Unii dintre absolvenții de bacalaureat care devin studenți nu au noțiunile și cunoștințele necesare pentru nivelul universitar. Necesită pregătire suplimentară, recuperarea unor noțiuni care ar fi trebuit asimilate în liceu. Situația determină întârziere, incoerență și lipsă de continuitate în procesul de pregătire.
  2. Reducerea / Suspendarea procesului de selecție pentru accesul în ȋnvățământul superior

În cazul facultăților care s-au confruntat sau încă se confruntă cu scăderea numărului de studenți – în condițiile competiției între instituțiile de învățământ superior sau scăderii atractivității domeniilor abordate – lipsa procesului de selecție a candidaților pentru accesul în universitate, accesul numai pe baza concursului de dosare constituie o problemă a învățământului superior. Accesul la statutul de student al unor tineri insuficient pregătiți duce la scăderea nivelului, a calității și eficienței actului educațional. O problema speciala este a invatamantului de inginerie. În următorii 5-10 ani se va simţi o criză acută de ingineri pe piața forţei de muncă în toată Europa. Anii aceştia ies la pensie ultimele generaţii care au intrat pe piața muncii pe baza repartiţiilor şi se va resimţi o lipsă acută de specialişti. Din păcate şi mediul economic are o vină pentru că de multe ori nivelul de salarizare nu este cel mai corect. De asemenea, implicarea lor în susţinerea învăţământului tehnic este redusă. Atunci când vor simţi lipsa probabil ȋşi vor schimba politica, dar va dura mult până se va ajunge la o normalitatea, inerţia sistemului educaţional fiind de minim 10 ani. Interesul scăzut astăzi în rândul tinerilor pentru ştiinţă şi inginerie, duce la lipsa concurenţei la admitere, la scăderea nivelului candidaţilor acceptaţi la studii şi bineînţeles că şi output-ul va fi pe măsură. Pentru a apropia tinerii de ştiinţe AOSR, ȋmpreună cu marile Universităti tehnice propune un program de apropiere de licee de explicarea elevilor principalele legi si tehnologii ale stiintei pe inţelesul lor pentru a le demonstra că ştiinţa nu este ’’grea’’, ci frumoasă şi deschizătoare de noi căi.

  1. Licența – număr prea mare de programe
    Numărul total de programe de studii de licenţă în toate domeniile, din toate universităţile româneşti este de 3389, din care pentru domeniile tehnice 838. Conform ISCO (International Standard Classification of Occupations) există doar circa 20 domenii/calificări de licenţă pentru învăţământul tehnic superior (Calificarea de licență acoperă un domeniu dat de grupa de bază din ISCO sau o familie de ocupații din grupa de bază). Am trecut de la o super specializare şi uniformizare de dinainte de 1989, la o abundenţă exagerată, fără corespondenţă internaţională şi pe piaţa muncii. De asemenea, nu am înteles şi nu am aplicat corect filosofia Bologna, cu cele 3 cicluri: licenţă – pregătire de bază, master – specializare, doctorat – aprofundarea specifică prin cercetare.
    În legătură cu ciclul de licență la ȋnvăţământul ingineresc, acordarea diplomei de inginer după 4 ani (240 ECTS) pe care recunosc că am susţinut-o şi eu, face ca acest titlu să nu fie recunoscut la nivel internaţional, decât dacă studiile sunt însoţite de un program de studii de masterat ( titlul de inginer la nivel internaţional necesitând min. 300 ECTS). Acordarea diplomei de inginer după 4 ani, permite angajarea pe piaţa muncii din România a absolvenţilor, ceea ce crează o ruptură pentru studiile de masterat şi respectiv doctorat. Astfel studiile de master s-au transformat ȋn multe cazuri ȋn cursuri serale sau cu frecvenţă redusă. Durata mare a studiilor complete de inginerie de 6 ani descurajează tinerii şi există astăzi o reticienţă din ce în ce mai crescută. Personal (nu este o opinie a AOSR, deoarece dezbaterea noastră pe aceasta problematică va avea loc ȋn luna aprilie) optez pentru o forma: 3 ani licenţă şi 2 ani master, cu eliminarea din lege a limitării la 50% din absolvenții de licenţă a numărului de masteranzi. Această formă este de altfel utilizată în majoritatea ţărilor UE. Totodată, numărul de ore săptămânal de activitate la clasă, 26-28 ore/săptămână (reglementat de ARACIS), este foarte ridicat. Până la 40 ore săptămânal rămân 14-12 ore de studiu individual. Avem practic aceeaşi durată a studiilor la clasă, dacă nu mai mare, ca în secolul trecut, când posibilităţile de documentare erau extrem de mici şi totul se baza pe cunoştintele diseminate la şcoală. Astăzi posibilităţile de informare/documentare sunt altele, iar ponderea între studiul la clasă şi cel individual ȋn lume s-a inversat. La MIT – USA sunt practic 15 ore la clasă şi 25 ore studiul individual ! Dar acest lucru, trebuie cultivat încă din şcoala generală/primară/liceu în România!
    În special la nivelul ciclului de licență, abandonul universitar rămâne un fenomen activ. Există încă un număr mare de studenți care nu-și finalizează studiile de licență din varii cauze. Între acestea, una foarte importantă este lipsa perspectivelor de dezvoltare în carieră în domeniul specializării. O prioritate a sistemului o constituie analizarea cauzelor și luarea de măsuri pentru diminuarea fenomenului de abandon.
  2. Desincronizare între programele de studii și cerințele pieței muncii
    Există încă o desincronizare la nivelul învățământului universitar în ceea ce privește raportul dintre conținutul studiilor și cerințele pieței muncii. Există programe de licență care se desfășoară în virtutea inerției, promovând aceleași conținuturi, depășite de evoluțiile dinamice și rapide de pe piața forței de muncă. Este necesar un proces de redefinire și de adaptare continuă la nivel curricular pentru ca învățământul universitar să vină în întâmpinarea nevoilor socio-economice, ca programele de studii să se armonizeze cu aceste necesități, evoluții și tendințe. Trebuie ȋnsă ca şi agenţii economici să contribuie şi material la cheltuielile de formare a specialiştilor, nu numai prin impozitele plătite, ci şi prin preotocoale ȋncheiate direct cu universităţile.
  3. Practica de specialitate uneori o abordare formală
    Practica de specialitate în ciclul de licență se face, în multe cazuri, formal. Or, practica reprezintă un stagiu de importanță fundamentală pentru pregătirea studenților în domeniul de specialitate și integrarea lor profesională. Sunt necesare parteneriate între instituțiile de învățământ superior și angajatori, consorții realizate între universități și companii relevante pe piața muncii, dezvoltarea de internship-uri și module de practică eficiente, a unui sistem de burse în vederea angajării viitoare a absolvenților în instituțiile respective. Îmi aduc aminte cu câtă greutate conducerea Politehnicii din Bucureşti a reuşit să impună o perioadă de practică de 4 luni, individuală, la sfârşitul anului trei. Ne temeam că nu vom avea suficiente locuri de practică. Astăzi sunt sute de protocoale de cooperare cu agenţii economici, care vor să primeasca studenți în practică, 4 luni. Oare câți doritori ar fi dacă această practică ar fi de un semestru ca la Școlile de Inginerie din Franța. Cred că ȋn acest domeniu totul ţine de conducerile universitătilor, care unele consideră că astfel se „pierd” norme didactice.
  4. Masteratul – redundanță în raport cu licența?
    O problemă o constituie raportul dintre ciclul de licență și cel de masterat. Ar trebui să existe o continuitate logică, în sensul evoluției și focalizării pe anumite teme specifice, masteratul fiind un ciclu de specializare. În multe cazuri, programele de masterat repetă discipline deja studiate la licență. Apare astfel o redundanță care subminează eficiența masteratului ca program de specializare și calificare, fundamental în pregătirea academică și profesională a studentului. De asemenea, așa cum am mai arătat mai sus, angajarea absolvenţilor de licenţă face ca masterul să nu mai reprezinte de fapt un ciclu doi de formare universitară, ci mai mult un fel de „studii aprofundate”, la care am renunţat datorită ineficienţei lor.
  5. Evitarea profesiei didactice de către absolvenți
    Profesia didactică rămâne o perspectivă neatractivă pentru majoritatea absolvenților. Cauza o reprezintă condițiile salariale modeste pe care le oferă profesoratul, mai ales în învățământul preuniversitar. Evitarea catedrei afectează, în special, domeniul științelor exacte, discipline fundamentale precum: matematica, informatica, fizica, chimia etc. Fenomenul generează o situație critică, în care aceste discipline sunt acoperite cu suplinitori, uneori chiar cu suplinitori necalificați, în cuprinsul sistemului de învățământ, în special în mediul rural. Există ȋnsă astfel de dificultăți și în București sau alte oraşe mari. Acoperirea cu suplinitori conduce la scăderea calității și eficienței actului educațional.
    Nici ȋn ȋnvățământul universitar situaţia nu este mai bună. Nivelul de salarizare este de asemenea o problemă. Dacă pentru conferenţiari şi mai ales profesori poate putem vorbi de un oarecare grad de acceptabilitate, la gradele mici, în special la asistent salariile sunt inacceptabile (2500 lei net), ceea ce nu încurajează deloc absolvenţii cu performanţe să rămână ȋn universitate şi se va ajunge la ceea ce s-a întâmplat deja în învăţământul preuniversitar, unde se angajează de multe ori cei care nu-şi găsesc de lucru în altă parte!
  6. Implicarea tehnologiei în educație și cercetare
    O necesitate de prim ordin a educației rămâne integrarea tot mai complexă și mai substanțială a tehnologiei în procesul de predare-învățare și în activitățile de cercetare. Există încă o mentalitate conservatoare, în multe zone ale sistemului, reticentă în fața noului, a inovării, a implicării instrumentelor digitale în actul educațional.
  7. Doctoratul ȋn cădere liberă
    O problemă fundamentală în structura actuală a studiilor universitare o reprezintă studiile doctorale în Sistemul Bologna. El este gândit ca o continuare a studiilor universitare. Realitatea ne demonstrează că, din varii cauze, în special pentru că doctoranzii sunt integrați în piața forței de muncă, frecventarea stagiului doctoral rămâne mai mult un deziderat, doctoratul cu frecvență fiind, de fapt, un doctorat fără frecvență. Am o vechime de peste 25 de ani ȋn calitate de conducător de doctorat, am îndrumat 51 de doctoranzi care au deveni doctori, 14 dintre ei ȋn cotutelă cu universităţi din Franţa şi Italia. Am fost până de curând director de şcoală doctorală şi de peste 15 ani sunt membru CNADTCU, 4 ani fiind vicepreşedintele Consiliului acestei instituţii, aşa că sper că ȋmi dau seama de evoluţia acestei forme de ȋnvăţământ.
    În toată lumea doctoranzii si postdoctoranzii reprezintă motorul de cercetare ȋn universităti, cu conditia ca aceştia să lucreze minim 8 ore ȋn laboratoarele de cercetare. Cei care am lucrat sau am avut doctoranzi ȋn aceste universităti ştim că timpul de muncă este de 9-10 ore pe zi şi uneori şi şămbăta sau duminica, în laboratoarele cu “foc continuu”. Aceasta se poate ȋnsă numai dacă ei au o bursă decentă. S-a dovedit că acest lucru se întîmplă şi la noi în perioada burselor din fonduri Europene POSDRU, când doctoranzi sau post doctoranzi aveau burse acceptabile pe toti cei trei ani de studii. Am avut ȋn acea perioada 8 doctoranzi, toti au terminat în cele mai bune condiții si sunt acum cadre didactice. Din păcate nici această “minune” nu a ținut prea mult deoarece gradul de eşec al doctoranzilor depăşeşte uneori 50%. Cum ne putem imagina ca un bun absolvent de licenţă şi master să dorească să facă doctoratul cu frecventă, pentru că altă formă de master nu există, fără nicio bursă (50%) sau cu o bursă foarte mică, față de ofertele sale de angajare sau de doctorat într-o universitate din străinătate, aceasta şi ȋn condiţiile că cercetarea este subfinanțată şi majoritatea conducătorilor nu mai au teme de cercetare din care ar putea finanța şi doctoranzi. O soluţie pentru doctoranzii foarte buni ar fi aceea de a fi angajați, printr-un artificiu, ca asistenți pe durată determinată, dar norma didactică mare şi care, la ȋnceput de drum, le ocupă mult timp, face ca să întârzie mult finalizarea tezei.
    În Franţa doctoranzii au o bursă de la guvern de 1450 ( cu 20 % mai mare ca salariu minim) sau 1800 de euro care este platită jumătate de guvern, jumătate de mediul economic. Tema de doctorat este aleasă de comun acord de universitate și agentul economic, care are ca avantaj, pe de o parte că i se rezolvă o problemă tehnică, iar pe de altă parte că la sfârşitul celor trei ani are un doctor ȋn ştiinţe bine pregătit.
    Soluţia este una singură- finanţarea corespunzătoare a burselor doctorale şi relansarea cercetării.
  8. Cadre didactice – dispariția asistenților
    În condițiile prevederilor actualei legi a educației, care solicită titlul de doctor pentru accesul în cariera didactică, apar dificultăți în ceea ce privește poziția de asistent universitar. Persoanele cu titlul de doctor au vârsta la care aspiră la un grad didactic superior. Criza poziției de asistent universitar determină probleme la nivelul desfășurării activităților didactice și de cercetare. O soluţie ar putea fi cea din Franța, în care nu mai exită titlulurile de asistenţi şi lectori /şefi de lucrări, iar după terminarea doctoratului un tânăr să fie angajat direct prin concurs naţional conferențiar, iar postul de profesor să aibă mai multe grade, orele de aplicații, laborator şi proiect putând fi ţinute ȋn mare parte de doctoranzi.
  9. Birocratizarea ȋnvăţămânului
    Birocratizarea nu este numai o caracteristică a învățământului, dar cei care au avut sau au funcţii de conducere ȋn educaţie ştiu câte mii de ore-om se pierd pentru raportări, de cele mai multe ori inutile. Finaţarea şi evaluarea din învăţământ este bazată ȋn special pe numere/cifre, ceea ce nu încurajează deloc calitatea. Și de multe ori aceste cifre nu reflectă nici realitatea. De exemplu, numărul de locuri finanţate de la bugetul la stat se păstrează practic constat, în condiţiile în care populaţia scade demografic, numărul de absolvenţi de liceu scade, mulţi pleacă în străinătate! De ce nu s-ar scadea aceste cifre şi s-ar creşte finaţarea individuală? Acest lucru ar creşte evident concurenţă, deci calitatea ! De ce trebuie să raportăm mult şi cu o calitate îndoielnică? ARACIS, de exemplu, solicită pentru acreditare foarte multe informaţii, de multe ori inutile pentru a aprecia, de către nişte specialişti adevăraţi calitatea unui program de studii. Sistemul de finanţare este de asemenea complicat inutil, solicitȋndu-se zeci de date pentru o diferenţă la finanţare de câteva procente. Și sistemul de norme de abilitare şi promovare sunt ȋnţesate de cifre, din care ar trebui să relevăm calitatea candidaţilor. Dar evoluţia ȋn timp a celor numiţi conducători de doctorat, conferinţiari sau profesori ne reliefează că uneori cifrele pot să ȋnşele. Oare cum reuşeau profesorii din perioada dintre cele două războaie mondiale, dar şi profesorii noştri, să ȋsi aleagă echipa de colaboratori fără a analiza prea multe cifre, dar prin cunoaşterea pregătirii profesionale a candidaţilor şi a calitaţile lor etice şi de caracter? De cele mai multe ori nu se ȋnşelau şi aşa au creeat mari şcoli didactice şi de cercetare.
  10. Necesitatea unei legi moderne
    Este necesară o nouă lege a educației, o lege modernă, actuală, europeană, care să răspundă realității de azi a învățământului și cercetării, exigențelor unei educații de calitate, eficiente și competitive, evoluțiilor din domeniul cunoașterii și tehnologiei, necesităților mediului socio-economic și cerințelor societale.
  11. Finanțarea educației și cercetării
    Educația și cercetarea rămân domenii insuficient finanțate. Procentul de 6% din PIB, prevăzut de lege, care declară educația prioritate naționale, rămâne un orizont îndepărtat. Din punctul de vedere al finanțării, cea mai gravă situație se manifestă în cercetare. Cercetarea este, în continuare, un domeniu subfinanțat, ceea ce subminează șansele acesteia de a se dezvolta, de a obține rezultate notabile, de a deveni relevantă pe plan internațional. Este o chestiune de voinţă politică şi sunt convins că numai aşa România va putea deveni o ţară cu economie competitivă şi un nivel de viaţă cu adevărat european.
  12. Situarea universităților românești în clasamentele internaționale
    O problemă importantă a învățământului universitar românesc o constituie slaba situare a multor universități românești în marile clasamente internaționale. Situația se explică prin nivelul insuficient al cercetării științifice desfășurate în instituțiile de învățământ superior, rezultatele obținute în cercetare fiind un criteriu esențial în evaluarea și departajarea acestora în ierarhiile internaționale. O soluţie pe termen relativ scurt ar fi gruparea universităților în structuri mai mari. Această metodă au utilizat-o marile şcoli din Paris sau şcolile de ingineri INSA. Oare un Consorţiu: Universitatea Politehnică din Bucureşti, Universitatea Tehnică de Construcţii, Universitatea de Arhitectură, Universitatea de Petrol și Gaze şi Universitatea de Medicină şi Farmacie şi Universitatea de Stiinţe Agricole şi Medicină Veterinară nu ar ocupa o situaţie mult mai bună ȋn clasamentele universităţilor? Eu sunt convins că ar aduce şi alte avantaje acestor universităţi fără a li se ştirbi esențial identitatea.
  13. Migrația tinerilor, pierderea de resurse umane
    Exodul tinerilor de valoare – studenți, absolvenți, doctoranzi, cercetători, profesioniști – generează o gravă criză de resurse umane calificate în educația academică, cercetarea științifică și în domeniile profesionale. Fenomenul brain drain, deși firesc în anumite limite, prezent și în alte țări, dar desfășurat la cote extinse la noi, afectează domeniul cercetării științifice și, la un nivel mai larg, dezvoltarea țării. Sunt necesare măsuri care să creeze un cadru atractiv de integrare în cercetare și în scenarii profesionale în România a tinerilor cu potențial.

MEDICINĂ PERSONALIZATĂ ÎN ERA COVID-19

Conferință Națională „Valențele feminității”
susţinută de către Conf. Univ. Dr. ANA MARIA ALEXANDRA STĂNESCU
Şef Disciplina Medicina de familieSpitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.

Conferința se va desfășura online la data de 26 ianuarie 2022, ora 16.00

Academia Oamenilor de Știință din România, str. Ilfov, nr. 3, sector 5, București

Pandemia, o lecție pe care nu reușim să o învățăm

Prof. univ. dr. doc. Alexandru-Vladimir Ciurea, Membru A.O.Ş.R.

Așa cum am mai scris și în alte rânduri, această pandemie a luat omenirea prin surprindere și a obligat-o la reacții rapide. Pentru noi, situația a fost mai gravă pentru că reacția autorității a fost confuză, șovăielnică, mult întârziată față de alte țări. Pandemia a fost și mai este o radiografie a funcționării noastre, de la nivelul persoanei, până la nivelul statului, și ne-a arătat și ne arată încă slăbiciunile, lipsa de pregătire și lipsa de încredere a oamenilor în instituțiile statului.


În pandemie, sistemul medical a fost plin de eroi.
Dar acest lucru nu arată decât dedicarea medicilor și a personalului sanitar. Iar raportul dintre eroismul medical și funcționalitatea sistemului de sănătate este unul invers proporțional. Adică, un sistem performant nu produce eroi. Doar unul deficitar, nepregătit, îi poate transforma pe medici si asisteni medicali în eroi.

Reiau o idee pe care am expus-o într-o carte apărută recent: „România fără mască. Fals tratat de pandemie” (scrisă în colaborare cu medicul prof. univ. Adrian Restian și scriitorul și publicistul Tudor Artenie și apărută la editura Mediafax). „Medicii și personalul medical au ales să lucreze în acest domeniu, nu le-a impus nimeni acest lucru. Pregătirea lor este îndelungată și complexă. Ei sunt profesioniști, iar cei mai mulți împletesc profesiunea cu vocația. Dar practicarea meseriei este dependentă de foarte mulți factori care țin de managementul sănătății, de politicile publice din domeniu, de înzestrarea materială a spitalelor, de organizarea instituțiilor care alcătuiesc sistemul. Lista de „dependențe” exterioare practicării meseriei de medic este foarte lungă, iar din aceasta nu lipsește obligația de a fi la curent cu evoluțiile din întreaga lume și cu cercetarea.”

Dependența sistemului medical de stat a creat ciudățenii în România
Și spun acest lucru cu multă …blândețe. Este drept, modelul european al dezvoltării sănătății este unul al conectării acesteia cu statul din perspectiva a ceea ce definim prin cuvântul solidaritate. Eu consider că este soluția cea mai potrivită pentru aceste timpuri. Administrarea sistemului este o funcție a statului. Dar administrarea corectă presupune competență și onestitate. Din păcate, noi am fost și mai suntem tributari unui management perfect feudal, controlat politic.

Consecințele managementului deficitar s-au văzut imediat
Dacă mai țineți minte, la începutul pandemiei spitalele (nu toate, din fericire!) au devenit focare de infecție. Cum a fost posibil? Mai ales dacă ținem seama de faptul că medicii sunt instruiți să gestioneze cazuri de acest gen. Răspunsul este simplu: pandemia a găsit un teren fertil în sistemul medical pentru că acesta nu a fost pregătit. Din spitale au lipsit materialele de protecție, așa cum au lipsit și informațiile legate de organizarea spitalelor, de la culoarele de acces, până la ineficiența comunicării cu alte unități în care se înregistraseră cazuri. Mai țineți minte prăbușirea Spitalului Județean de Urgență din Suceava, care a fost pus sub comandă militară? DE CE?
Câteva întrebări retorice?

Cum ar fi fost să fi avut tot ce ne trebuie? Cum ar fi fost dacă Direcțiile Județene de Sănătate Publică ar fi fost antrenate?Cum ar fi fost ca toate DSP-urile din tara sa fie conduse in mod corect de specialisti in organizare de sanatate?, Nu de politicieni! Dacă am fi avut planuri de urgență pentru pandemii sau războaie? Dacă am fi știut cum să departajăm spitalele și cum să construim repede spitale de campanie? Și, mai ales, cum ar fi fost dacă pe toate palierele de decizie ar fi fost exclusiv profesioniști?

Cum ne luptăm cu valul 5?
Sistemul de sănătate pare mai bine organizat. Dar tot nu avem suficiente paturi în secțiile de Anestezie și Terapie Intensivă. Am învățat să lucrăm cu cazurile de COVID-19, dar am abandonat pacienții care suferă de alte boli cronice. Altfel spus: am luat dintr-o parte ca să acoperim golul din altă parte. Am cârpit. Și nu știu dacă autoritățile au înțeles că sistemul medical trebuie să fie în orice moment pregătit pentru o criză. Că sistemul trebuie să fie dinamic, alert, flexibil, cu o mare capabilitate de reacție, indiferent de motivul crizei. Dacă începe un război și vom fi afectați?

Dați-mi voie să mai citez din aceeași carte: „Toate guvernările au intervenit brutal în funcționarea instituțiilor medicale punând pe posturile de decizie clienți politici. În unele situații, clienții politici erau persoane calificate. Dar în multe alte situații, numirile în funcții de management au fost făcute exclusiv pe baza carnetului de partid.” S-a schimbat ceva?

Dar noi, noi oamenii cum suntem? Am căpătat experiență și parcă ne-am obișnuit, deși obișnuința în situația noastră poate fi periculoasă. La începutul pandemiei, România era pe unul din ultimele locuri la consumul de săpun. Nu am văzut statistici mai noi, dar vreau să cred că nu mai suntem pe acel loc. Dar regulile, oare le-am învățat? Mă tem să răspund că da!
Refuzul vaccinării este o altă temă la care se cuvine să reflectăm.

Pandemia ne-a arătat că avem mult de muncă pentru a putea fi coerenți și siguri în situații de criză. Și că avem și noi o răspundere, nu doar statul sau sistemul medical.

Dincolo de purtatul măștii, de spălatul pe mâini sau de păstrarea distanței fizice, chiar dacă vaccinarea nu este obligatorie (și nici nu trebuie să devină!), vaccinarea intră în sfera noastră de responsabilități. Iar dacă nu vrem să ne vaccinăm pentru că ne plantează Bill Gates cipuri în organism!, putem să o facem gândindu-ne la cei din jur. Iar dacă nu ne pasă de oamenii de pe stradă, din autobuz sau din teatru, poate ne pasă de copii, de părinții sau de bunicii noștri.

Știința a demonstrat că persoanele vârstnice sunt mai vulnerabile în fața coronavirusului. Se îmbolnăvesc mai grav decât tinerii. Mulți au suferințe cronice, comorbidități. Cum să te duci la părinți acasă fără să fi vaccinat? Cum să nu-i duci să se vaccineze? Dar, cățelușul îl ducem cu doua mâini la vaccinare… Cum oameni fără știință de carte reușesc să convingă prin postări stupide pe Facebook că vaccinul nu este bun? Eu, unul, nu înțeleg!

Ca să ieșim cu bine din această pandemie, ca să depășim valul 5 cu cât mai puține victime, este nevoie de responsabilitate la nivel de individ. Dacă statul greșește, nu înseamnă că și noi trebuie să greșim. De aceea, recomand cu fermitate să respectați regulile și să vă gândiți de două ori, singuri sau după o discuție cu medicul de familie, că ar fi cazul să vă vaccinați, cei care nu ați făcut-o!

Vă doresc tuturor înțelepciune și multă sănătate!

Competiția de proiecte de cercetare a Academiei Oamenilor de Ştiință din România destinată tinerilor cercetători “AOSR-TEAMS” ediția 2022-2023

0

===== PACHET DE INFORMAȚII =====

I. SCOPUL COMPETIȚIEI
Competiția stimulează participarea tinerilor în activitatea de cercetare din domenii de actualitate ale științei și tehnologiei.

Obiectivul principal constă în mărirea vizibilității științifice internaționale a tinerilor cercetători prin stimularea publicării rezultatelor științifice originale în reviste de largă circulație internațională cu factori de impact semnificativi, precum și a
depunerii de brevete de invenție care să ateste procedurile tehnologice asociate. Un alt obiectiv constă în stabilirea unor legături de colaborare științifică dintre tineri cercetători și membri ai Academiei Oamenilor de Știință din România (AOȘR).

II. COMPONENȚA ECHIPEI DE CERCETARE
Echipa de cercetare va fi formată din cercetători științifici sau asistenți de cercetare, precum și cadre didactice universitare, doctoranzi sau persoane având titlul de doctor, cu vârsta de maxim 35 ani. Directorul echipei, având titlul de doctor, poate avea vârsta de maxim 45 de ani. Echipa cuprinde directorul și cel puțin un membru. Fiecare lucrare aprobată va fi monitorizată de un membru al AOSR, care nu va fi retribuit pentru aceasta activitate.

III. DURATA ȘI CONTRACTAREA PROIECTULUI
Durata proiectului este de maxim 20 de luni, începând de la data semnării contractului. Contractarea se va face pe baza cesiunii drepturilor de autor către AOȘR. Membrii proiectului vor menționa pe articolele publicate în baza rezultatelor
obținute și afilierea suplimentară: „Academy of Romanian Scientists, Ilfov 3, 050044 Bucharest, Romania”

IV. BUGETUL PROIECTULUI
Bugetul alocat/proiect este de maxim 60 000 lei, fiind împărțit egal pe cei doi ani. La sfârşitul perioadei competiției (decembrie 2023) celor mai valoroase trei lucrări li se vor atribui un premiu suplimentar de 10 000 lei.

V. STRUCTURA PROPUNERII DE PROIECT
Propunerea de proiect va avea următoarea structură, partajată în două fișiere:

Fișierul V.A
A.1. Directorul de proiect

Curriculum Vitae semnat (max. 3 pagini), cu indicarea proiectelor conduse anterior
Adresa email și număr de telefon de contact
Link la pagina personală (facultativ)
Link la pagina cu lucrări/citări Google Scholar http://scholar.google.ro/citations

A.2. Echipa de cercetare
Listă conținând, pentru fiecare participant:
Nume-prenume, Data nașterii, Grad profesional, Loc de muncă, Link la pagina personală sau Curriculum Vitae, Link la pagina cu lucrări/citări Google Scholar.

Fișierul V.B

B.1. Propunerea de proiect (max. 10 pagini în limba română )
1. Titlul, cu indicarea domeniului științific din lista de la secțiunea VI
2. Cuvinte cheie
3. Obiective, cu indicarea importanței acestora
4. Metodologie, cu indicarea gradului de originalitate
5. Rezultate estimate intermediare/finale cu indicarea calendarului de activități
6. Articole estimate a fi elaborate cu indicarea factorului de impact minim al revistei unde vor fi publicate
7. Bibliografie
8. Suma solicitată (nu se vor specifica tipurile de cheltuieli).

B.2. Titlu și rezumat în limba engleză (max. 10 rânduri)

VI. DOMENII ȘTIINȚIFICE PROPUSE PENTRU COMPETIȚIE
1. Schimbări climatice
2. Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
3. Surse regenerabile de energie
4. Asigurarea independenței energetice a României
5. Investigarea impactului poluării mediului asupra sănătății populației
6. Economia circulară
7. Bio și nano materiale/tehnologii pentru industrie și medicină
8. Tehnici și implicații ale ingineriei genetice
9. Investigarea complexă a biosistemelor
10. Tehnici inovative de modelare matematică a sistemelor fizice și socio-economice
11. Investigarea fenomenologică și microscopică a structurilor atomice și nucleare
12. Tehnologii și metode nucleare în dezvoltarea durabilă a societății
13. Tehnici de investigare și comunicare utilizând holografia mecanică și optică
14. Tehnologii cuantice de procesare a informației
15. Sisteme avansate de telecomunicații
16. Analiza riscului seismic pe teritoriul României
17. Sisteme expert și de inteligență artificială
18. Tehnici de simulare a limbajului vorbit
19. Tehnologii pentru e-skin
20. Procesarea imaginii utilizând analiza fractală
21. Tehnici computerizate în bioinginerie și medicină
22. Analiza fenomenului pandemic COVID-19
23. Monitorizarea sechelelor postinfecţie acută cu SARS-CoV 2
24. Profilaxia ȋn afecţiunile medicale recurente
25. Dezvoltarea digitală a societății
26. Agricultura în era digitală și alimentația viitorului
27. Noile paradigme ale educației în era tehnologică
28. Tehnologii emergente și disruptive – efectul acestora asupra securității globale
29. Spre o nouă paradigmă globală și regională de securitate
30. Modele inter și trans-disciplinare în științele socio-umane
31. Cercetări interdisciplinare ale dinamicii sistemelor economice
32. Cercetarea istorică – sursă de soluții pentru problemele contemporane
33. Provocări juridice ridicate de era digitală

VII. PROCESUL DE EVALUARE
Proiectele se vor evalua de echipe formare din 2 evaluatori, de regulă un evaluator din țară si unul din străinătate. Evaluatorii vor fi selectați dintre membri AOȘR, membrii ai altor academii, cadre universitare, cercetători din țară și străinătate, având merite științifice recunoscute. Evaluatorii nu pot avea proiecte în competiție. Evaluatorii vor fi selectați și validați de Consiliul Științific al AOȘR. Atribuirea echipelor de evaluare pe proiect se face printr-o procedură informatizată.
Propunerea de proiect poate acumula în urma evaluării max. 100 de puncte În cazul în care evaluările individuale ale unui proiect sunt diferite cu mai mult de 15 puncte, proiectul se vor reevalua ȋn panel cu participarea evaluatorilor şi a unui membru al Consiliului ştiinţific al AOSR, numit de preşedintele AOSR. În urma discuţiilor ȋn panel se va stabili punctajul final. Numărul total de proiecte acceptate va fi de cca 25, urmărindu-se acoperirea unui numar cat mai mare din domeniile competitiei. Intr-un domeniu nu se vor accepta pentru finanţare mai mult două proiecte.

Criterii de evaluare

A.1. Experiența în domeniu a directorului, stabilită pe baza proiectelor conduse și vizibilitatea științifică internațională, pe baza lucrărilor publicate în domeniu și a citărilor (max. 30 puncte)
A.2. Vizibilitatea științifică internațională a membrilor echipei (max. 20 puncte)
B.1. Încadrarea în domeniile de cercetare stabilite pentru competiție (eliminatoriu)
B.2. Actualitatea și importanța temei proiectului (max. 10 puncte)
B.3. Originalitatea soluțiilor propuse (max. 10 puncte)
B.4. Definirea clară a obiectivelor cercetării, metodologiei și a planului de activități
care să conducă la atingerea acestuia (max. 25 puncte)
B.5. Etapizarea activităților de cercetare (max. 5 puncte)

Criterii de descalificare a propunerii
C.1. Neîncadrarea în domeniile științifice ale secțiunii VI
C.2. Neîncadrarea în criteriile de vârstă
C.3. Paginile Google Scholar nu vor conține lucrările altor persoane cu același nume.
Identificarea unor astfel de lucrări conduce la descalificarea propunerii.

VIII. DEPUNEREA PROPUNERII DE PROIECT
Fișierul V.A semnat de directorul de proiect și fișierul V.B, ambele în format pdf, se vor expedia prin email la adresa: secretariat.aosr@gmail.com, iar primirea lor va fi confirmată de un număr de intrare trimis la adresa de email a
expeditorului. Eventualele contestații vor fi trimise la aceeeași adresă. Întrebări legate de competitie pot fi trimise la adresa: delion@theory.nipne.ro

IX. CALENDARUL COMPETIȚIEI
2022

20.01 – Publicarea competiției pe pagina web a instituției staging.aosr.ro
21.01-20.02 – Depunerea propunerilor de proiecte
21.02-20.03 – Analiza propunerilor și afișarea rezultatelor competiției
21-23.03 – Depunerea contestațiilor
24-31.03 – Analiza contestațiilor și afișarea rezultatelor finale
01-10.04 – Contractarea proiectelor admise pentru finanțare
11.04-31.12 – Activitatea de cercetare
01.01-04.12 – Activitatea de cercetare

2023
05-15.12 – Evaluarea rapoartelor finale de cercetare și a lucrărilor/brevetelor trimise spre publicare.

X. PRECIZĂRI FINALE
În vederea finanțării ritmice se vor trimite prin email rapoarte intermediare semnate în format pdf (max. 10 pagini) la datele de 30 iulie, 5 decembrie 2022, 30 iunie 2023 și raportul final pe 4 decembrie 2023 pe baza cărora comisia de recepție decide plata fazelor respective. Plățile se vor efectua ȋn patru tranşe, iar Directorul de proiect va face o informare a modului de cheltuire a banilor.

Rapoartele din decembrie vor conține manuscrisele lucrărilor trimise la publicare și confirmările de primire ale redacției, precum și propunerile de brevete de invenție. Raportul final va menționa cel puțin două lucrări elaborate pe baza rezultatelor proiectului publicate în reviste cotate în baza de date Web of Science cu menționarea afilierii la AOȘR.

SOLIA TINERETULUI DIN BUCOVINA – PUTNA LA BUCUREŞTI

Conferinţă Naţională – Valenţele feminităţii –
Ana-Maria Ionesi
– Conferinţa se va desfăşura online în data de 22 decembrie 2021, ora 16.00 –

Academia Oamenilor de Ştiință din România protestează împotriva dezinformării politice privitoare la bugetul instituției

0

Academia Oamenilor de Știință din România își exprimă dezacordul și indignarea cu privire la actele de dezinformare întreprinse de anumite forțe politice cu privire la proiectul de buget al instituției pentru anul 2022. Dincolo de sensul politicianist al acestor demersuri, conduse de forțe politice care și-au făcut un proiect din discreditare și demolare, în spiritul respectului pentru adevăr, AOSR aduce o serie de precizări în materie.

În urma unei campanii furibunde duse dintr-o anumită parte a eșichierului politic, care a aruncat în arena publică afirmații tendențioase, minciuni și calomnii împotriva Academiei Oamenilor de Știință din România, instituția noastră a fost exclusă de la finanțarea prin bugetul de stat în anul 2020. În primul an al pandemiei, AOSR și-a continuat activitatea din resurse proprii, la limita supraviețuirii, în condițiile bugetului zero, determinat de interese politice focalizate pe desființarea instituției. Argumentele invocate au purtat, fiecare în parte, semnul fake news, cu circumstanța agravantă a proiectului politic de desființare a unei instituții de marcă a mediului academic și științific românesc.

În anul 2021, prin legea bugetului, ni s-a alocat, de asemenea, un buget zero. La sesizarea Avocatului Poporului, Curtea Constituţională a României a hotărât că neacordarea finanţării de la buget pentru AOSR a fost neconstituţională. Ca urmare a acestei hotărâri, la rectificarea bugetară, AOSR a beneficiat de o finanțare de la buget pe trimestrul al patrulea în valoare de 3,5 milioane de lei.

Conform proiectului de buget pentru anul 2022, Academia Oamenilor de Știință din România urmează să beneficieze de o finanțare de la bugetul de stat în valoare de 9, 5 milioane de lei. În raport cu suma atribuită pe un singur semestru în anul 2021, 3,5 milioane de lei, bugetul anual proiectat pentru anul 2022 înregistrează o reducere importantă.

În aceste condiții, campania de dezinformare, desfășurată de aceleași instanțe politice, vehiculează în continuare afirmații false menite să manipuleze opinia publică și să genereze confuzie. Conform unor alegații aberante de dată recentă diseminate în mass-media, într-o stilistică incalificabilă a neadevărului, AOSR ar urma să primească un buget mult mai mare decât cel precedent, crescut cu 232%. Profund fals, un calcul făcut fie cu necunoașterea datelor reale, fie cu rea-credință. Realitatea corespunde precizărilor de mai sus: bugetul proiectat pentru AOSR în anul 2022 întregistrează o scădere în raport cu suma pe un semestru din 2021 extinsă matematic la întregul an.

În spiritul adevărului, întru apărarea unei istorii de aproape un secol și a demnității unei instiuții care a reunit și reunește în structurile ei personalități de prestigiu ale științei românești și internaționale, inclusiv nouă premianți NOBEL, Academia Oamenilor de Știință din România nu va ceda în fața presiunilor politicianiste, în fața campaniilor de denigrare – prin speculații generalizatoare, minciună și calomnie – și desființare ca proiect politic și va reacționa imediat pe toate căile puse la dispoziție de morala academică, de bun-simț și de lege. Trecutul și prezentul AOSR – o instituție pentru care vorbesc rezultatele ei, volumul și calitatea producției științifice, numărul de citări, situarea performantă în clasamente internaționale precum SCIMAGO – oferă argumente solide pentru existența și evoluția în termeni de excelență și performanță ale unei instituții care contribuie la dezvoltarea și prestigiul țării prin știință, cercetare și educație. 

Prezidiul Științific al Academiei Oamenilor de Știință din România

VLORË – SCIENCE AND INNOVATION 2021

0

Edition I
Reald University – Albania, Vlorë
3-6 December 2021

1 decembrie 2021

0

1 decembrie 2021
La mulți ani, România! La mulți ani români, oriunde v-ați afla!